Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svarttaxi har flyttat till Facebook

Antalet svarttaxibilar har minskat rejält i centrala Sundsvall. Trots det är verksamheten troligtvis större än någonsin. Hundratals personer samlas i grupper på Facebook med ett syfte – Vem kör? Taxibolagen är brydda, samtidigt som polisen har svårt att göra något åt läget.

När ST skrev om svarttaxisituationen senast, för drygt ett år sedan, upplevde taxibolagen stora problem med privatbilar som cirkulerade i Sundsvall. Det kunde då röra sig om åtminstone 30 fordon.

Nu är bilden en annan.

– Det har blivit lite mindre på stan. Vi ser inte privata bilar lika mycket, säger Karl-Arne Dahlkvist, vd på Taxi Kurir Sundsvall.

– Det verkar knappt finnas längre. Det minskar, och det tycker de flesta som åker för och med oss, säger Tove Larsson, vd på Taxi Drakstaden.

I stället har den taxiverksamhet som inte bedrivs av seriösa bolag med licensierade förare i allt större utsträckning flyttat från gatan till nätet. På Facebook finns en mängd olika grupper med namn som "Vem kör?" följt av kommunens namn.

Många av grupperna är offentliga vilket gör det möjligt för vem som helst att gå in och ta del av den information och de inlägg som publiceras. För att själv kunna göra inlägg måste man bli medlem.

En formulering som återkommer under gruppens beskrivning är att det inte rör sig om någon svarttaxiverksamhet då det bara är en grupp för folk som behöver skjuts. Trots det är vissa medlemmar helt öppna med såväl betalmetod som pris medan andra tar en första kontakt via gruppen för att sedan sköta resten privat. Det drabbar taxibolagen, som tappar kunder.

– Det är tydligen jättemycket trafik där, och de hämtar på hemadresser vilket förklarar varför det är färre bilar inne i stan nu. Det är tragiskt, och kanske är det därför vi har problem med att rekrytera unga chaufförer, säger Karl-Arne Dahlkvist.

– Jag har hållit på med taxi sedan 1992, på den tiden då polisen spanade på gamla Espan. Men när ingen blev dömd bestämde jag mig för att lägga mer resurser på bolaget i stället. Det känns inte som att polisen hänger med längre, fortsätter han.

I Ånge verkar verksamheten var än mer utbredd. Tove Larsson, vars bolag Taxi Drakstaden har kört i Ånge sedan i somras, har varit i kontakt med polisen angående Facebookgruppen med drygt 800 medlemmar som riktar sig till invånare i Ånge kommun.

– Men gruppmedlemmarna är så pass drillade att de inte skriver ut något, och därmed kan inte polisen ta dem på det. Jag förstår att det är jättesvårt. De behöver ju i princip se när person A tar betalt av person B, så det är nästan ett hopplöst fall, säger hon.

Josef Wiklund, som är lokalpolisområdeschef för polisen i Medelpad, instämmer i att svarttaxibilarna inte längre är ett problem i centrala Sundsvall. Grupperna på Facebook är dock ingenting han har hört talas om.

– Nej, dem känner jag inte till. Sedan kan man problematisera det med att det är klokt att samåka och dela på kostnaden. Det känns som att det är svårt att driva något sådant vidare. Det finns säkert oärliga avsikter från vissa men man får lita till människors goda omdöme.

– Vi har inte sett några underrättelser dyka upp och känner inte till att det finns något stort problem med svarttaxi, säger Wiklund.

Fotnot: Just nu genomför regeringen en taxiutredning med syftet att se över regelverken för taxiverksamhet och samåkning samt hitta förslag till förbättringar inom taxinäringen. Det rör sig bland annat om anställningsformer och Skatteverkets möjligheter att göra kontroller på taxiverksamhet. Resultatet av utredningen ska presenteras 1 juli i år.