Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenska Hamnarbetarförbundet: Släppa in oss som fullvärdig avtalspart – ett rikstäckande kollektivavtal behövs

Annons

Onsdagen den 23 januari klockan 12.00 inleder Svenska Hamnarbetarförbundet avdelning 8 i Sundsvall den första av flera punktstrejker. Syftet med konflikten, som är en del av Hamnarbetarförbundets riksomfattande stridsåtgärder, är att få till stånd ett rikstäckande kollektivavtal med Sveriges Hamnar.

Arbetsgivarorganisationen har i sin tur varslat om lockouter som stänger ner produktionen runtom i hamnarna i totalt 393 timmar, vilket är sju gånger längre än de varslade strejkerna.

Arbetsgivarorganisationen har konsekvent avvisat vårt förslag om ett likalydande avtal jämte det som de redan tecknat med Transportarbetareförbundet – både vid de sju tillfällen som vi förhandlat detta under 2018, och under den medling som avslutades häromdagen.

Läs även: Svenska Hamnar: En hamnkonflikt hotar svensk ekonomi

Istället har vi erbjudits avtal som i praktiken gör att vi underordnas en annan facklig organisations nuvarande och framtida uppgörelser med arbetsgivarna. Vi skulle frånsäga oss rätten att förhandla för våra medlemmar lokalt, och även rätten att driva avtalsbrott till Arbetsdomstolen. Det skulle vara orimligt för vilken fackförening som helst att ingå ett kollektivavtal på de premisserna.

I Sundsvall har vi blivit utslängda från våra facklokaler – vi har fått tömma fackexpeditionen och lämna nycklarna till arbetsgivaren.

Att skrivningarna i bilagan bara följer gällande rätt faller på sin egen orimlighet. Om så är fallet är det fullständigt obegripligt att Sveriges Hamnar kastar ut branschen i konflikt, istället för att binda oss vid fredsplikt och sedan pröva avtalets ställning i Arbetsdomstolen. Det är så man brukar göra inom den svenska modellen. 

Behovet av att vi får till ett kollektivavtal har blivit akut eftersom Sveriges Hamnar genomförde en policy i april förra året, som utestänger Hamnarbetarförbundet från all information, allt skyddsarbete och alla förhandlingar. Skälet sägs vara att vi saknar kollektivavtal.

I Sundsvall har vi blivit utslängda från våra facklokaler – vi har fått tömma fackexpeditionen och lämna nycklarna till arbetsgivaren. Detta då SCA inte tillåter att en fackförening som de inte erkänner anordnar möten på arbetsplatsen, även om de flesta alltså valt att organisera sig där.

Hamnen är en farlig arbetsplats – olyckor som sker här blir ofta allvarliga. Sveriges Hamnars policy innebär att över 100 skyddsombud runtom i landet har fråntagits sina mandat. Konsekvensen när våra skyddsombud inte får verka är att säkerhetsarbetet blir eftersatt – vi riskerar att förlora kroppsdelar eller, i värsta fall, mista livet på jobbet.

Hamnarbetarförbundet är en basdemokratisk fackförening. Det är alltid de berörda medlemmarna som avgör hur facket ska agera i olika situationer. Interndemokratin är skälet till att hamnarbetare under decennier har fortsatt välja Hamnarbetarförbundet. Vi vet att alla inte delar vår fackliga filosofi men vi kräver respekt för vår rätt att som arbetstagare i ett demokratiskt land bli företrädda på det sätt vi själva valt.

Sveriges Hamnar kan enkelt skapa arbetsro och säkra en trygg arbetsplats för hela sin personal – genom att släppa in oss som fullvärdig avtalspart.

Henrik Henriksson, Svenska Hamnarbetarförbundet avd. 8 i Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också: [+] Strejk kan bryta ut i Sundsvalls hamn – arbetsgivaren svarar med lockout

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons