Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teater som går rakt på kärleken

Om kärlek handlar det mesta, i livet och på teatern.
Men nu har Teater Västernorrland och Norrbottensteatern närmat sig ämnet mer rakt på.
På lördag står premiären av "Bäst före - om kärlekens hållbarhet".

Förr var normen att man gifte sig tidigt i livet och höll ihop till döden. I dag slutar hälften av alla äktenskap i skilsmässa och vi lever mer och mer i "seriell monogami"; man har flera förhållanden i sitt liv.

Men ska inte kärleken hålla? Finns det ett bäst före-datum för den? Har vi för höga förväntningar? Ger vi för lite själva? Och hur påverkar samhällsnormerna oss?

Även om kärlek och relationer genomsyrar all teater fick Karin Wegsjö, manusförfattare och regissör, idén att titta på den utan att ta omvägar. Hon intervjuade många människor i olika åldrar om deras tankar och erfarenheter. Den äldsta var 90 och den yngsta runt 20.

– Pjäsen är ett pussel av delar av intervjuerna, av tankar från filosofer och andra. Både Erich Fromm och Bob Hansson finns med, säger hon.

Många uppsöker terapeuter för att förstå vad som händer. Ramhandlingen är väntrummet hos en parterapeut. Men terapeuten är lite sen, bara några minuter, och i det tidsspannet utspelar sig hela pjäsen. Projektioner, koreografi och nyskriven sång och musik bidrar till uttrycksfloran.

– Vi har haft provpublik och den verkar tala till alla. Både gymnasieelever och äldre personer kan relatera till var man själv står i livet, säger Karin Wegsjö.

Att normerna växlar blir tydligt i intervjumaterialet, liksom synen på hur mycket man själv väljer. Förr var det ingen ledande tanke hur mycket sig själv man kunde vara i en relation.

– Den 90-åriga damen var helt säker på att det skulle vara de två livet ut; det var ingen uppoffring, det vara bara så det var, säger Karin Wegsjö.

Hon var mer benägen än de yngre att sopa saker under mattan och överse, och pratade om att vara generös och förstå att allt inte är rosor utan att det går upp och ner. Skådespelaren Helena Svartling tycker att en 62-årig kvinna är intressant, som dras till svarta och destruktiva relationer som hon inte tycker sig välja, utan hon bara hamnar i dem.

– Det här är teater när den som tydligast fyller en funktion i ens eget liv. Man går in i den tillsammans med skådespelarna och får syn på saker som sätter i gång tankar och processer. Så fungerar teater alltid, men här är det extra tydligt, säger teaterchef Lena Engqvist Forslund.

Pjäsen är ett samarbete med Norrbottensteatern och spelas 24 oktober - 15 november på Sundsvalls Teater.