Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pampigt – men ändå en liten besvikelse

/
  • Höjdpunkt. De pampiga scenerna ur ”Anastasia” är höjdpunkten i Kvartersteaterns jubileumskonsert. Här är man nära att nå den förväntade mastodontkänslan.

Annons

Att Kvartersteatern väljer att lägga fokus på musiken när det är dags att avsluta jubileumsåret (teatern fyller 30 i år) är inte mer än rätt. Har man en så begåvad kompositör som Tommy Rehn ska det så klart basuneras ut till omvärlden.

Jubileumskonserten tillsammans med Nordiska kammarorkestern är en kavalkad av välskrivna låtar.

Kvartersteaterns skådespelare kanske inte alltid gör materialet med största ackuratess och vissa texter lämnar en del att önska men det är lätt att bortse från när glädjen och inlevelsen är ständigt närvarande i framförandena.

Problemet med jubileumskonserten, trots den gigantiska produktionen, är att den emellanåt känns väl hafsig. I första akten strösslas numren ut utan någon särskild baktanke eller finess.

Där försöker också Kvartersteatern ofta vara komisk, något som alltsomoftast misslyckas – det blir mest skrikigt och flamsigt. Dessutom krånglar tekniken här och där vilket drar ner helhetsintrycket.

Undantaget är scenerna ur ”Les Miserables” – där visar teatern att de kan vara allvarliga och berörande (att se Viktoria Ödlund som Cosette är till och med hjärtskärande).

Andra akten är bättre. Där fokuserar man på ett fåtal föreställningar vilket ger en helt annan helhetskänsla.

De pampiga scenerna ur ”Anastasia” är kvällens bästa – såväl musik och framförande som koreografi och kostym imponerar.

Det hade varit bättre att avsluta med det partiet än scenerna ur tramsiga ”Peter Pan”.

Kvällens allra största antiklimax är dock att den där riktiga mastodontkänslan aldrig infinner sig.

Visst är det bra och underhållande men när 100 musiker och skådespelare står på Tonhallens scen förväntar man sig att bli knockad och alldeles utmattad.

Det blir man tyvärr aldrig.

Mer läsning

Annons