Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telefonköerna till Försäkringskassan ska minskas radikalt

Försäkringskassan stänger sin kundtjänst via telefon på kvällar och helger. I stället utökas bemanningen dagtid för att kunna ta emot fler samtal.
– Vi flyttar personalen till den tid på dygnet då de flesta av våra kunder ringer, säger Anna-Lena Bergström, områdeschef på Försäkringskassan.

Annons

I februari är det många föräldrar som försöker ringa till Försäkringskassan. "Vabruari" är den månad på året då många får stanna hemma från jobbet för att vårda sjuka barn (vab).

– Det är vissa tider på året när det är många som ringer till oss och februari hör absolut dit, säger Anna-Lena Bergström.

Den som någon gång har ringt till Försäkringskassan vet att det kan vara i det närmaste omöjligt att komma fram. Användare på Facebook beklagar sig på Försäkringskassans officiella sida och vittnar om överbelastade system och svår framkomlighet via telefon. Under dagtid är belastningen på myndigheten störst och många får vänta länge i telefonkö. Något som ST rapporterade om redan för 25 år sedan.

Under januari hanterade Försäkringskassan över 16 000 ärenden gällande tillfällig föräldrapenning. I snitt fick de som ringde vänta 38 minuter i kö, vilket kan jämföras med snittet för hela 2015 som var 15 minuter. För att kunna besvara fler samtal och korta ned kötiden väljer därför Försäkringskassan att flytta kvälls- och helgpersonalen till dagtid. Dessutom nyrekryteras personal för att ytterligare utöka bemanningen av kundtjänsten. I Sundsvall rör det sig om totalt 30 tjänster som ska tillsättas under våren.

– Vi kommer fortfarande ha väldigt generösa öppettider, säger Anna-Lena Bergström.

Tuija Rönnback, tillförordnad verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan, berättar att det endast är sju procent av alla samtal till Försäkringskassan som sker på kvällar och helger. Hon menar att fokus måste ligga på de tider när det är som störst belastning.

– Sen går många ärenden att lösa själv via hemsidan eller appen, säger Tuija Rönnback.

Möjligheten att ringa bemannad kundtjänst på kvällar och helger försvinner därmed helt. Förutom kundtjänst via telefon försvinner även möjligheten att få svar via mail eller Facebook på kvällar och helger. De nya öppettiderna som gäller efter sommaren är måndag till torsdag 7-18 samt fredag 7-16.

Sedan tidigare är det även klart att utbetalning av tillfällig föräldrapenning i samband med vab kommer att ske den 25 varje månad.

– Nu blir det tydligare. Det många som ringer undrar om utbetalningsdag för tillfällig föräldrapenning, säger Tuija Rönnback.

För dig som loggar in: Här är enda huskuren som funkar i "vabruari"