Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tesla presenterar "budgetmodell"

Fortfarande har elbilarna inte slagit igenom brett. Det vill Tesla ändra på med sin nya "folk-elbil", som riktar sig mot medelklassen.

Annons

Trots de stora framgångarna med modellerna S och X har Tesla fortsatt att gå med förlust. Fjärde kvartalet 2015 var elfte kvartalet i följd med förlustsiffror, och förlusten trefaldigades jämfört med motsvarande period 2014.

Med sin "folk-elbil" Model 3, som presenteras på torsdag, riktar Tesla nu in sig mot en större marknad. Även om den planerade prislappen, 35 000 dollar (nära 300 000 kronor), nog fortfarande avskräcker de flesta, är det trots allt en halvering av priset jämfört med flaggskeppsmodellen S.

Model 3 är verkligen måttstocken för om Tesla kommer att överleva på lång sikt som bilföretag. Om de ska kunna sprida elbilarna till den stora marknaden så måste Model 3 bli en succé, säger Jessica Caldwell, analytiker på bilindustrisajten Edmunds.com.

Tesla hoppas genom Model 3 kunna öka sin försäljning från runt 50 000 bilar per år förra året, till runt en halv miljon bilar per år 2020.

Men konkurrensen ökar, inte minst från Chevrolet som har en motsvarande modell, Bolt, på gång. Den är både något billigare, 30 000 dollar, och släpps redan senare i år till skillnad från Model 3, vars säljstart beräknas först till slutet av 2017.

Annons