Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Till och med en dieselvurmare kommer till slutsatsen att elbilen är bättre för miljön

Replik på Jag kan köra 10 000 mil i min dieselbil innan en elbil blir mer miljövänlig, ST 8/12.

Låt oss säga att insändarskribenten "Krummeluren" har rätt, han kan köra 10 000 mil innan en elbil blir mer miljövänlig på grund av utsläppen vid tillverkning av elbilsbatterierna.

Vad händer efter dessa 10 000 mil? Kör Krummeluren bilen på skroten? Det får vi verkligen inte hoppas, det vore väldigt illa för miljön att tillverka en fossilbil, köra onormalt lite och därefter skrota den. En dieselbil går förhoppningsvis 50 000 mil innan det är dags för den sista anhalten.

Så vad har vi då kommit fram till enligt Krummelurens egen logik? En elbil är mer miljövänlig än en dieselbil i 40 000 mil! Den släpper inte ut ett enda gram koldioxid eller andra farliga NOx-partiklar (kväveoxider) samtidigt som dieselbilen fortsätter döda människor med sina utsläpp. Naturvårdsverket har gjort studier som visar att det i Sverige dör över 5 000 människor i förtid varje år på grund av förorenad luft.

Jag kan lugna honom och berätta att företaget Tesloop i USA har kört en av sina elbilar 48 000 mil på bara två år.

Krummeluren har alltså fastslagit att elbilar är cirka fem gånger bättre för miljön än vad dieselbilar är.

Då har vi inte ens räknat in det faktum att Northvolt ska börja bygga Europas största batterifabrik i Skellefteå 2018. Fabriken kommer att matas med svensk fossilfri el och råvaror från närområdet. De siktar på att tillverka världens grönaste batterier och dessa kommer att hamna i elbilar.

Insändarskribenten är också orolig för att batterierna inte ska hålla tillräckligt länge. Jag kan lugna honom och berätta att företaget Tesloop i USA har kört en av sina elbilar 48 000 mil på bara två år. De räknar med att köra 145 000 mil till innan garantin för batteriet på 8 år med obegränsade mil har gått ut.

Johannes Brorsson

Läs också:

Diesel och bensin är inte framtiden – våga öppna upp för elbilen

L: Orimligt att rika Teslaägare får stora rabatter – höj skatten för miljöbovarna i stället

Jag kör knappt 200 mil om året i min jänkare – varför ska jag straffas?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel