Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Till slut tog mullret över

Molnen skingrade sig, regnet upphörde och motormullret tog över.

– Det går kanon, säger Lars Sjölund från Söråker bredvid sitt fartvidunder – en helsvart Dogde Dart från 1963.

Annons

Sundsvall Raceway firade tioårsjublileum i helgen och än en gång satte vädergudarna stopp.

– Så är det, vi är väldigt väderberoende, säger Tommy Edström från arrangörsklubben SHRA.

I lördags eftermiddag kom tävlingarna igång och i går var det start direkt på morgonen.

Lars Sjölund förklarade sin formtopp.

– Det gäller att ha en bil som går jämnt, och äta fil till frukost, säger mannen som var snabbast av alla i kvalet i ET Pro-klassen.

Snabbast på banan och blixtsnabb i reaktionerna. Fem tusendelar av en sekund efter att han fått grönt ljus var han iväg.

Sjölund inledde racingkarriären 1976 och har haft Sättna som hemmabana sedan den stod klar. Genom åren har segrar kommit på var och varannan bana – bortsett från på Sättna.

– Jag har haft lite svårt här, jag har vunnit på alla banor utom i Skellefteå. Jag försöker kanske lite för mycket här, säger han och kikar under huven på sin trotjänare där någonstans mellan 500 och 600 hästar kan släppas fria. Och när allt var över blev det inte någon pokal på hemmabanan för Sjölund den här gången heller.

– Jag har haft den i sex år och den går bara bättre och bättre, säger Sjölund som i helgen hade Magnus Lindholm som assistent i depån. Jobbarkompisen som än så länge nöjer sig med att hjälpa till. Han kör inte dragracing – än så länge.

– Man vet inte, suget har funnits hela tiden, säger han.

I det yngre gardet sken William Persson som den sol Medelpad saknat så länge.

Matforspojken susade in som 13:e och siste man i dragsterns juniorklass.

I första elimineringsrundan i går gick han vidare efter att konkurrenten Sebastian Breid kört mot rött.

– Det är så kul att köra, säger William, stolt och studsande av glädje efter att ha bogserats in i depån.

Pappa Lars-Åke Persson byggde juniordragstern för ett par år sedan.

Storebror Zebastian har kört bilen tidigare, men nu vill han halvera antalet hjul.

– Jag ska köra motorcykel, säger han.

Pappa nöjer sig än så länge med att vara byggherre och mekaniker.

– Visst är jag sugen på att köra, men nu går barnen först, säger han.

Trots oväder och ekonomisk oro ser Tommy Edström en ljusning på dragracinghimlen.

– Det är många yngre som satsar trots kristiderna. De som håller på med det här brinner för sin sak, de är överlevnadsmänniskor. De är som kringresande familjer som träffas, umgås och har roligt.

I går gladde två hemmaförare lite extra; Niclas Andersson med Näsviken som bostadsort, men SHRA Sundsvall i hjärtat vann Top Doorslammer på nytt banrekord, 6,21 sekunder och Emil Eriksson slog svenskt rekord i Competition med tiden 7,27.