Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Timrå kommuns skolor överger elever i behov av särskilt stöd

Annons

I dagarna beslutades det om en ny budget för Timrå kommuns alla skolor. Denna budget betyder att varje skola måste göra besparingar på 4-7 tjänster. Besparingarna är planerade att dras från barn i behov av särskilt stöd.

Det är barn som har olika former av funktionsnedsättningar som dyslexi, dyskalkyli. Neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD, Asperger, olika svårighetsgrader av Autism, sociala och emotionella nedsättningar, rörelsehindrade med flera.

Det innebär att arbetsgrupper och elevassistenter för dessa elever helt kommer att tas bort, och att dessa elever ska integreras i vanliga klasser. Resultatet av detta blir att eleverna inte kommer att få det stöd de har laglig rätt till och att arbetsförhållandena för lärare och övriga elever sätts på hårda prov.

I skollagen 1 kapitlet 2§ finns grundläggande bestämmelser för barn i behov av särskit stöd.

Lpo94 säger tydligt att resurser till barn/ungdomar i behov av särskilt stöd skall prioriteras.

Den lokala skolplanen för Timrå kommun upprepar att dessa barn/ungdomar skall prioriteras och att en samverkan mellan olika samhällsaktörer skall eftersträvas.

I skollagen sägs också att man inte får använda ekonomiska besparingar som argument till nedskärningar för elever i behov av särskilt stöd. Barnkonventionens artikel 3 säger att barnens bästa skall komma i första rummet vid alla åtgärder som rör barn.

I egenskap av familjehems föräldrar till en ungdom som är i behov av särskilt stöd i skolan, är kommunens neddragningar av dessa nödvändiga resurser för eleverna förödande och helt oacceptabla.

Dessa elever fråntas det stöd och kompensatoriska hjälpmedel som är individanpassade utifrån deras förutsättningar och behov, för att nå utbildningsmålen. Dom fråntas den struktur, trygghet och förutsägbarhet som är nödvändig för att utveckla ett framtida socialt samspel. När alla dessa viktiga bitar i deras miljö och utbildning kantrar, kan vi skicka räkningen direkt till socialnämndens utgiftskonto. Utan att passera gå. Sen kan vi räkna på de ” besparingar” kommunen gjort.

Den kedja av samverkan mellan olika samhällsaktörer, som skollagen förespråkar, bryts brutalt och slår undan fötterna på alla de som arbetar för att ge dessa barn och ungdomar en harmonisk grund och goda förutsättningar för en framtid med arbete och självförsörjning.

Att Timrå kommuns politiker struntar i, och helt fräckt bryter mot egna och skollagens förordningar och lagar är inget annat än horribelt.

Lillis & Ann-Marie

Familjehemsföräldrar i Timrå kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel