Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Midlandas historia

/
  • Midlandas nya stationsbyggnad stod klar 1961. Här tar Gösta Lindqvist, direktör för kommittén för trafikflygets bevarande i Västernorrland, det första spadtaget året innan.
  • Kommunikationsminister Gösta Skoglund inviger Linjeflygs nya linje: Bromma-Midlanda-Nordmaling inför ett par hundra åskådare. Då var man fortfarande tvungen att åka färja ut till ön, bron kom i slutet av 1959.

Nästa sommar är det 70 år sedan det första trafikplanet landade på Sundsvall Härnösand flygplats.

Den 22 juli 1944 tog kärran, en Douglas DC-3 med 21 passagerare, mark på den gräsbeklädda banan.

Resan från Bromma hade "bara" tagit en timme och 47 minuter.

Annons

På plats fanns en delegation med representanter från Sundsvall, Timrå och Härnösand. Piloten och företrädarna från flygbolaget Aerotransport inspekterade banan och förklarade sig nöjda.

Lika nöjd var inte alla de tilltänkta åskådarna. Till Skeppsholmen kunde man bara ta sig med färja och eftersom den bara tog två bilar i taget, så blev kön lång. Det gällde att vara ute i tid för att hinna se den historiska landningen.

Midlanda började byggas tre, fyra år tidigare och var den första flygplatsen i Norrland som var ett rent civilt projekt. Det gjordes i form av AK-arbete, dåtidens stora arbetslöshetsåtgärd, och därför gjordes allt med handkraft och med hästar.

1945 kom Aerotransports reguljära trafik i gång med linjen Stockholm–Luleå där man mellanlandade på Midlanda.

Flygplatsen är i dag stolt över att vara först i världen med sin fjärrstyrda trafikledning kallad RTC, med vilken man kan sköta trafikledningen i Örnsköldsvik. Men fjärrstyrd trafikledning fanns på Midlanda redan på 1940-talet.

Trafikledningen var nämligen stationerad i "Villa Tybo", som hade tillhört ett hemman på ön. På taket fanns visserligen en pejlingsutrustning, men huset låg 500 meter från banan, dessutom med träd emellan som skymde sikten. Det gjorde trafikledningen så "fjärrstyrd" att man ibland överraskades när piloter från plan som man aldrig sett landa knackade på dörren.

Flyglinjen lades dock ner efter några år och sedan dröjde det ända till 1957 innan Linjeflyg drog igång sträckan Bromma–Sundsvall–Nordmaling.

Invigningen den 19 maj var betydligt mer storslagen än när DC-3an landade 1944. Både kommunikationsminister Gösta Skoglund och Linjeflygs direktör Sven Östling, bördig från Njurunda, höll tal.

Ett par hundra åhörare var närvarande och Skönviks musikkår stod för underhållningen. Solen sken och allt var frid och fröjd. Så när som på ett avgörande hinder: färjeeländet. Något landshövding Eric Wesström påpekade i sitt tal.

Kanske tog det skruv, för drygt två år senare var bron på plats. Då fanns också en ny hangar och året därpå, alltså 1960, började man bygga en ny stationsbyggnad.

Det var under de här åren trafikflyget började ta fart på Midlanda. Den ökande trafiken och nya krav bäddade till sist för storinvesteringen i den nuvarande terminalen, som stod klar 1997.

Mer läsning

Annons