Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljögiftiga avfallet ligger fläckvis fördelat över området

/
  • Till och med en hel bil hittades nedgrävd, även om den vid uppgrävningen förlorade sin ursprungliga form.
  • Jan Olofsson från huvudentreprenören Faveo guidade Tony Andersson, Andreaz Strömgren, Ewa Lindstand och Ronnie Söderlund genom den senaste etappen av Fagerviks sanering.
  • Mängder med skrot dyker upp och vållar extra sorteringsarbete på plats.

Saneringen av Fagerviks gamla fabriksområde är ett tidsödande arbete eftersom markprover måste tas hela tiden för att kolla halten av föroreningar.

– Det tar tre dagar att få provsvaren så då måste vi avvakta och under tiden gräva på något annat avsnitt.

Annons

Det berättade projektledaren Jan Olofsson från Faveo, när han tillsammans med kommunekolog Stefan Grundström på måndagen guidade kommunpolitikerna Ewa Lindstrand och Tony Andersson, samt förvaltningscheferna Andreaz Strömgren och Ronnie Söderlund på det område där man just nu jobbar.

Siltspärr och strandskoning

Det är de västligaste delarna som en gång var fabrikens vältbotten och upplag av svavelkis med massamagasin och syratorn.

När man kommer strandnära måste man bygga en siltspärr för att inte grumla vattenområdet utanför stranden.

– Egentligen är det onödigt här där det är så långgrunt att det är bottenfruset närmast stranden. Den tjocka isen skulle i sig vara en effektiv siltspärr, förklarade Jan Olofsson.

Grävjobbet närmast vattenbrynet görs för att vissa partier ska få en strandskoning av samma slag som man lagt utanför Fotbollsfältet.

Många långa transporter

Markprover tas inom definierade ytor, först i markytan därefter för varje halvmeter som grävskopan jobbar sig ned.

– All jord klassas utifrån giftighetsgrad. Klass 5 är den högsta riskklassen och den jorden fraktas direkt till Umeå, medan klass fyra körs till Älandsbro. De lägre klassningarna tre och nedåt kan vi använda för återfyllning här inom området efter avvattning och rensning från skrot och trärester, förklarar Jan Olofsson.

På grund av vad markproverna visar vid de successiva mätningarna så är det svårt att säga hur djupt man behöver gräva på varje del av marken. Därför är det också oklart hur många och långa transporter man måste köra.

Täckta lass

För att inte damma ned längs transportvägen så täcks lasten när den hamnat på bilarna.

Inom området kommer man att köra på den särskilda transportväg som byggts. När återställningsjobbet är gjort kommer den att bli en fin gång- och cykelväg, med havsutsikt.

En badplats kommer också att anordnas på en plats där man har en naturlig sandstrand.

Annons