Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges mest erfarne tankare drar ur slangen

/
  • Det har blivit många meter slang som dragits fram genom åren på Midlanda. Men i går rullade Sten Bengtsson ut de sista metrarna.
  • Lars Bengtsson har också jobbat i företaget och tankat flygplan under hela sitt vuxna liv. Nu blir han kvar som anställd hos Swedavia som i dag tar över tankningen av flygplanen på Midlanda.
  • Sten Bengtsson har jobbat som flygplanstankare längst i Sverige och förmodligen även i Europa. På Midlanda har han varit i nästan ett halvt sekel men i går drog han ur slangen för sista gången.
  • Det har blivit mängder av tankningar genom åren men nu har Sten Bengtsson fyllt på sin sista liter flygbränsle.

I hela sitt vuxna liv har Sten Bengtsson sett till att kärrorna kunnat lyfta.

Nu drar landets mest erfarne tankare ut slangen för gott.

– På lördag fyller jag 65 år och då ska jag börja gå lite i pension, säger Sten som är mer eller mindre uppväxt på Midlanda.

Annons

Det startade redan 1953 då pappa Ingvar blev anställd ute på Midlanda som flygplanstankare. Fyra år senare startades Firma flygservice. Där började Sten jobba 1963 och sedan dess har han blivit kvar i familjeföretaget. Med det är han Sveriges mest långlivade flygplanstankare och i går fyllde han upp tanken för sista gången.

– Det har varit roliga år och det har runnit hundratals miljoner liter bränsle genom slangarna under årens lopp, säger Sten Bengtsson.

Under de nästan femtio åren på Midlanda har det hunnit hända mycket och bröderna Lars, som började jobba i företaget 1974, och Sten Bengtsson minns hur bränslet från början kom ut med färja till flygplatsen. Då kom det i små tankbilar men mycket transporterades också ut i fat som sedan pumpades över för hand till tankbilarna. Men den mest märkbara förändringen kom med jetmotorernas intåg och man gick över till jetflygbränslet.

– Den största skillnaden var när jetkärrorna kom. Innan dess fick vi gå upp och fylla på olja i motorerna på flygplanen, förklarar lillebror Lars Bengtsson som kommer att jobba kvar och som anställd åt det statliga företaget Swedavia, som tar över flygplanstankningen på Midlanda från och med i dag.

En viktig sak som utvecklats kring tankningen av flygplan genom åren är säkerheten. Det sker bland annat genom kontinuerlig utbildning av flygplanstankare och de senaste tio åren har Sten jobbat med att utbilda den yrkesgruppen runt om i Sverige. Något som han kommer att fortsätta med även efter pensioneringen.

– Det känns bra att kunna använda sig av kunskapen man fått under åren och förmedla den vidare, säger Sten.

Jobbet ute på Midlanda förklarar Sten som omväxlande. Ingen dag har varit den andra lik och det har också inneburit många spännande möten.

– Jag har fått träffa både kungar och statsministrar de kommer ju alltid med flyg och många med privatjet, minns Sten som trots att han tankat sitt sista flygplan blir kvar på Midlanda.

Bensinstationen som företaget öppnade vid flygplatsen 1989 kommer att drivas vidare och där kommer Sveriges mest erfarne flygplanstankare till och från bli kvar bland pumpar och slangar.

Annons