Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tove brinner för spelen

Det började med ett långvarigt spelintresse och en kärlek till Visby som stad. Men efter ett år som spelutvecklarstudent på Gotland är sundsvallstjejen Tove Jading säker på sin sak – hon skulle aldrig kunna tänka sig att plugga något annat.

Tove Jadings spelintresse väcktes tack vare en farbror som skickade spel över diskett redan i tidig ålder.

– Spelintresset har jag haft väldigt länge och det är just intresset för som varit störst hela tiden. Så när jag skulle välja utbildning efter att ha läst media på gymnasiet tänkte jag; Vad gillar jag att göra, vad gillar jag mest? och det var ju spel, säger Tove.

Favoritspelen är blandade, allt från klassiska The Sims, Half-Life 2 och Oblivion till årsfärska Mass Effect 2. Sedan ett år tillbaka läser hon speldesign och grafik på Högskolan på Gotland. Och hon hyllar både utbildningens innehåll och dess praktiska tillvägagångssätt.

– Det är svårt att säga vad man ska göra i teorin, då är det lättare i praktiken. Därför jobbar vi i projekt som olika team. Och det är ju bra för det är så det fungerar i arbetslivet sen, förklarar Tove.

Hon lyfter även fram Gotland Game Awards, GGA, som ett genomgående mål. Varje år visas spel från skolan upp på GGA och det är ett utmärkt skyltfönster för att visa kvalitéer. Ett skyltfönster som gäller även för att hamna i olika team. För grupparbete är en viktig del i spelutveckling. Att hitta rätt grupp som fungerar bra.

– Det är ganska lätt att komma in på utbildningen, men att vara där och komma in i ett bra team. Det är svårt, säger Tove och fortsätter;

– Det svåraste hittills på utbildningen är nog att sätta ihop gruppen så alla får något att göra och man når det mål man siktat på. Och att sätta ett rimligt mål som inte är för mycket eller för lite.

Härnäst väntar nya spelutvecklingsprojekt. På schemat står allt ifrån 3d och 2d till spelteori. Och sen väntar naturligtvis nästa års viktiga GGA. Men Tove vill inte styra in i något fack för exakt vad hon vill göra än.

– Jag har försökt att inte snöa in på någon genre eftersom jag fortfarande studerar och väljer vad jag vill. Och det finns ju så mycket att jobba med, hela speldesignbiten är så otroligt stor, förklarare Tove.

Svenska spelutvecklare eller jobb utomlands, kanske i Kanada, är de mer långsiktiga målen. För spel är vad Tove Jading brinner för.

– Nu känner jag att jag inte skulle kunna tänka mig att gå någonting annat.