Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikkarusellen snurrar vidare i Sundsvall – när ska kommunen inse bilens värde?

Nu kan Sundsvallsborna glädjas åt att vi får fyra körfält när vi skall åka med sopor till Blåbergstippen. Och sträckningen av E14 genom stan skall utredas igen, trots att miljökonsekvensbeskrivningen som gjordes 1999-06-28 gällande hela E4-projektet säger att trafikplatsen vid Stockvik skall förberedas för en framtida koppling till ny E14 mellan Stockvik och Nacksta. Som vanligt sker en fullständig felaktig prioritering utan hänsyn till trafikkaoset på Bergsgatan och bomfällningen på Skolhusallén.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Försäljningen av nya bilar slår även i år ett nytt rekord samtidigt som cykelbarometrarna (den på Hamngatan har delvis varit ur funktion) visar per 2017-09-25 på 130 cyklister per dygn mot 163 under 2016. Reduktionen av koldioxid var under fjolåret 90 kilo per dygn men hittills i år endast 72 kilo. Detta kan bara tolkas på ett sådant sätt att fordonstrafiken har ökat. Men Sundsvalls kommuns cykelambassadörer erbjuder då med dålig timing inför hösten sina anställda att hyra cykel under tre år. Det skall bli mycket intressant att ta del av hur många som kommer att tacka ja till detta erbjudande.

Vi kan väl utgå ifrån att i princip alla som flyttar till hamnen har en bil per lägenhet, och dessa kommer givetvis att belasta gamla E4.

Detta påminner om när alla kommunanställda för ett antal år sedan erbjöds kraftigt rabatterade gymkort som endast en bråkdel utnyttjade. Visionen att år 2025 skall alla resor inom fem kilometer från centrum ske med cykel, till fots eller med kollektivtrafik lever vidare. Men även om alla Sundsvallsbor skulle få en cykel av kommunen kan den visionen aldrig uppfyllas. Att tro att Sundsvall och handeln kan utvecklas utan att bilen får en framträdande roll är en utopi.

Och fortfarande passerar 22 000 fordon gamla E4 genom stan varje dag. Parkeringsplatserna i centrum minskar samtidigt som antalet bilar ökar. Vi kan väl utgå ifrån att i princip alla som flyttar till hamnen har en bil per lägenhet, och dessa kommer givetvis att belasta gamla E4. Och med båthotellet och det planerade hotellet på Norrmalm tillkommer ytterligare några hundra fordon.

Nyligen kunde vi läsa i ST att broavgiften kan komma att höjas. Med tanke på att bron byggdes för en trafik på 17 000 fordon per dygn och snittet i dag ligger på 11 000 kan inte bron vara betald på 36 år som planerats. Trafikverket säger att man vill avvakta ombyggnaden av gamla E4 genom stan innan man tar ställning till en högre avgift. Med andra ord tror man att minskningen med två körfält skall leda till att fler som skall till Sundsvalls centrum väljer bron trots längre väg, broavgift och stora köer på norra infarten.

För Plus-kunder: Då kan broavgiften höjas – förändringar på gamla E4 avgör: "Följer utvecklingen noga"

En färsk SKOP-undersökning som presenterats av Bil Sweden visar att en så stor majoritet som 64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller ganska mycket beroende av bilen för att vardagens livspussel skall fungera. Den svårslagna frihet som bilen erbjuder kan aldrig ersättas av varken cykel eller kollektivtrafik.

Frågan är bara – när skall Sundsvalls kommun förstå detta?

Claes Håkan Sjölund

Motormännens Lokalklubb i Sundsvall

Läs även:

Katastrofalt dålig trafikplanering i Sundsvall

Ni har otur när ni tänker, Trafikverket

En stad på tomgång – spårvagn till Alnö hade varit mer effektivt än breddad bro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel