Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tre veckors väntan på ny hörapparat har blivit 50 dagar – hur är det ställt inom hörselvården?

Annons

Den 23 november ringde jag och anmälde att jag tappat min ena hörapparat utomhus. Receptionisten tog emot anmälan och skulle meddela audionomen. Jag fick besked om att jag skulle få en ny inom max tre veckor. När jag ringde i början av december fick jag beskedet att den var beställd den 3 december och att jag skulle få apparaten före jul.

När jag sedan ringer den 10 januari, eftersom apparaten ännu inte kommit, får jag beskedet att den beställdes först den 21 december! Jag får även beskedet att man regelmässigt väntar med beställningen eftersom man förutsätter att de flesta hittar sin hörapparat.

Jag har nu varit utan hörapparat i närmare 50 dagar, vilket varit ett handikapp under jul och nyår tillsammans med släkt och vänner. Jag känner mig väldigt respektlöst och oengagerat bemött. Jag får heller ingen som helst ursäkt.

Hur är egentligen ställt inom hörselvården?

Berit Agerback

SVAR DIREKT:

Jag beklagar verkligen att du upplevt att du inte fått ett bra bemötande av oss och jag har stor förståelse för att det varit svårt för dig utan dina hörhjälpmedel.

Våra rutiner vid borttappat hjälpmedel är att först beställa den hörselgångsinsats som sedan kopplas ihop med hörapparaten och det brukar ta upp till tre veckor att få den från leverantören. För att hålla nere kostnaderna så avvaktar vi alltid några dagar innan vi gör beställning av en ny hörapparat eftersom vi av erfarenhet vet att flertalet borttappade hörapparater hittas igen. Vi gör undantag från den rutinen bara för personer med mycket grav hörselnedsättning som inte alls klarar sig utan sitt hörhjälpmedel. Vi söker också i vårt eget lager av hörapparater innan vi beställer en ny.

Vid storhelger tar det ofta längre tid för beställning och leverans såväl hos oss som hos våra leverantörer. I ditt fall har hanteringen tagit längre tid än normalt och jag är ledsen att det satt dig i en besvärlig situation.

Du är mycket välkommen att kontakta oss på hörselvården så att vi kan lösa din fråga.

Margareta Tovetjärn, länsverksamhetschef hörselvård Region Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel