Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: 200 miljoner i extra stöd till medierna

 
Corona: Näringsliv
Visa alla artiklar

Kultur- och demokratiminister Amanda Lind höll på fredagen en pressträff med anledning av coronakrisens påverkan på mediebranschen.

TV: Följ senaste nytt kring corona-viruset – se sändningen från Expressen TV här.

"Medan många branscher brottas med en svikande efterfrågan i spåren av covid-19 så är efterfrågan på nyheter större av någonsin." Så inledde Amanda Lind (MP) dagens pressträff om coronavirusets påverkan på mediebranschen.

– Krisen har inte bara satt ljus på journalistikens värde. Den har försvårat mediernas spridning. Detta är en paradox. När efterfrågan är som högst så minskar också intäkterna, säger Amanda Lind och syftar att inte minst annonsberoende medier snabbt förlorat annonsörer och därmed en stor del av sina intäkter.

Läs också: Coronakrisen drabbar Sundsvalls Tidning – arbetstiden sänks för personalen: "Vårt arbete har sällan varit viktigare än nu"

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna föreslår därför en permanent förstärkning av mediestödet på 200 miljoner kronor per år, från och med i år. Detta är en del av vårändringsbudgeten för 2020, som presenteras den 15 april, skriver Kulturdepartementet i ett pressmeddelande.

"Vi välkomnar självklart regeringens förslag. Dessa åtgärder är viktiga för mediebranschen som nu befinner sig i en oerhört pressad situation. Myndigheten har tidigare påtalat behovet av ett utökat stöd för lokal journalistik där det finns ett stort behov", säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv, i ett pressmeddelande.

För att hantera den mest akuta krisen avsätts 150 miljoner kronor för ett tillfälligt nytt distributionsstöd under tre månader. Resterande 50 miljoner kronor föreslås gå till en fördubbling av stödet för bevakning av geografiska områden med svag eller obefintlig journalistisk bevakning, så kallade vita fläckar, skriver Kulturdepartementet i ett pressmeddelande.

"Tyvärr ser detta paket magert ut för en bransch som är hårt ansatt. Ansatt i ett läge då kvalitetsjournalistiken har ett viktigare uppdrag än på mycket länge. Ett paket värt 200 miljoner kronor motsvarar bara en liten del av de förlorade annonsintäkter branschen nu upplever. Stannar regeringens åtgärder här innebär det en ökad risk för att den journalistiska bevakningen tunnas ut på fler ställen i landet", säger Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige och delägare i NWT-koncernen, i ett pressmeddelande.

Regeringen planerar även att ändra regler för tv-reklam. Detta för att ge bättre möjligheter för tv-bolagens planering av annonser i en tid då annonsintäkterna snabbt minskat. Förslaget som presenterades under pressträffen idag innebär att tillåten tid för reklam beräknas utifrån ett större tidsintervall istället för som i dag baserat på klocktimme.