Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Eleverna löser uppgifter med hjälp av Minecraft

För ettorna på Skönsmons skola är varje mattelektion som att kliva in i en ny värld. Skolan använder sig nämligen av ett populärt spel i undervisningen.
– Sedan december har vi använt oss av Minecraft, säger Erik Godin, pedagog på Skönsmons skola.

Annons

För de omkring 300 eleverna på Skönsmons skola i Sundsvall så är spel och programmering en del i schemat. Ett 30-tal har valt att läsa programmering – och samtliga elever på skolan läser digitalkunskap.

Det som är nytt är att alla barn i årskurs ett får använda sig av det svenskutvecklade spelet Minecraft i skolarbetet.

Erik Godin är lärare i ämnena svenska, matematik samt engelska och använder sig av Minecraft i samtliga ämnen.

– De har bland annat fått skriva ett manus och gjort masker som de ska använda till en film med Minecraft-tema, berättar Erik Godin.

När ST:s reporter besöker klassen arbetar de med problemlösning. Uppgiften de ska lösa är att bygga en sandlåda i Minecraft som har storleken fem gånger fem block, i tre olika färger, och se hur många lösningar de kan skapa.

– Jag har fått tjuvtränat mycket så att vi kan visa eleverna att vi vet vad vi gör, säger Erik Godin.

Vad tycker eleverna om att de får använda sig av Minecraft i skolan?

– Det är jätteroligt, säger Erik Godin.

Eleverna arbetar i grupper om två med en surfplatta i varje grupp och koncentrationen i klassrummet är total. Det är livliga diskussioner och lösningarna är många och fantasirika.

– Det är kul, jag brukar göra det hemma också, säger Thea Hammarstedt.

Vad är ditt favoritämne?

– Matte, med Minecraft, svarar hon snabbt.

Avslutningsvis får barnen visa upp sina lösningar och berätta inför klassen hur de har tänkt. Samtidigt sitter de något äldre barnen i ett klassrum intill och håller på med mer avancerad datakunskap. Ämnet är "elevens val".

Emma Jansson, 11 år, är en av de som valt data och har varit med att programmera ett spel där spelaren ska jaga ett spöke. Programmet skolan använder sig av heter Scratch och med hjälp av detta kan de skapa både animationer och musik. Och kanske sitter det en framtida spelskapare i klassrummet.

– Det är jättekul att testa på att göra spel, menar Nike Åström, 12 år.