Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV-spel bra för barnens lärande

Pia Sundqvist, lektor i engelsk språkvetenskap, har forskat om engelskkunskaper för elever i årskurs nio och gjort en studie bland elever i årskurs fem.

Du säger att ungdomar som spelar spel på TV eller dator lär sig engelska bra, varför det?

– Dataspelsvärlden är gynnsam för att kunna lära sig språk. Den stämmer väl med alla teorier hur man lär sig språk genom att tala, skriva och lyssna.

Lär man sig mer engelska jämfört med vad man lär sig i skolan?

– Det har jag inte mätt. Jag har sett på sambandet där man ägnar sig åt engelska under fritiden. Och det behöver inte bara vara dataspel. Det kan också vara böcker, tidningar med mera.

Vore det bra om skolan lät eleverna spela under engelska lektionerna?

– Det vet jag inte. Det viktiga är att lärare kan förhålla sig till vad eleverna gör på fritiden och utnyttja det positivt.

Finns det könsskillnader?

– Ja, pojkar ägnar sig mer åt aktiviteter under fritiden som är viktiga för att lära sig språket.

Vad kan påverka språkkunskapen i framtiden?

– Det är svårt att säga. Lärarens viktigaste uppgift är att hitta motivation så eleverna vill lära sig språk. En förutsättning är att det finns internet i klassrummet som kan användas. Det kan vara att koppla upp sig till dagsaktuella nyhetssidor eller annat liknande som kan användas för att skapa intresse. Sedan är det sannolikt att sociala medier kommer att påverka språkkunskaperna i framtiden.