Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Två av tre landstingspolitiker styr även i hemkommunen: "Kan vara olämpligt"

Som landstingspolitiker sägs man vara länspolitiker.
Men nästan två av tre landstingspolitiker sitter även i kommunfullmäktige i sin hemkommun, där vissa dessutom har tunga förtroendeposter.
Rodney Engström (M) pekar på risken för intressekonflikter med dubbla stolar.

Läs också: Rejäl skattehöjning befaras i kommande storregionen

– Man kanske skulle ta sig en funderare inför nästa mandatperiod att ha en bestämmelse att man inte till exempel ska kunna sitta i både kommunstyrelsen och landstingsstyrelsen. Med full respekt och förståelse över hur besvärligt det kan vara att komma hem till sin hemort där du är kommunpolitiker och har tagit ett obekvämt beslut för den orten i landstinget, säger Rodney Engström, ledamot i landstingsfullmäktige, samt bland annat ordförande för kommunrevisionen i Sundsvall.

49 av 77 ledamöter i landstingsfullmäktige sitter även som ledamot eller ersättare i sin hemkommuns kommunfullmäktige.

Och tre av fyra, eller 58 av 77 ledamöter, har någon typ av kommunala förtroendeuppdrag i sin hemkommun.

– Man kanske ska utreda det här och se vart går gränsen. Att sitta som ledamot i till exempel kommunfullmäktige i Ö-vik och så sitter du även som ledamot i landstingsfullmäktige kanske är okej, men att ha en ledande position kan vara olämpligt. Det här tycker jag inte för att vara vrång, utan för att skydda personen när personen kommer hem till byn, säger Engström.

Men är inte poängen att ta vara på sin orts intressen?

– Jo, men det har visat sig nu att det är svårt att skilja på vilken stol man sitter på, säger Engström.

Vad får det för konsekvenser med att sitta på dubbla stolar?

– Det är just det här vilken stol ska du sitta på när du kommer till ett obekvämt beslut för orten du bor eller är verksam i, säger Engström.

Läs också: Splittring i partiet – styrelsen (S) avslår alla förslag om akutsjukhus

Hans kritik spiller över på alla partier, inklusive hans eget. Konkreta exempel är landstingspolitikerna Tony Andersson (M) och Bengt Sörlin (M), som båda är oppositionsråd i Timrå respektive Sollefteå.

– Jag förstår att man ställer frågan men jag ser ingen fara. För det första är det oerhört svårt i dag att få folk som vill ta på sig politiska uppdrag, säger Sörlin.

Samtidigt pekar han på att som kommunpolitiker är det ens uppgift att jobba för att kommunen ska bli så bra som möjligt.

– Och ett län mår inte mycket bättre än respektive kommun gör, så jag tycker definitivt att det här hänger ihop och ser inga bekymmer i det, säger Bengt Sörlin.

En annan politiker på dubbla stolar är Jonny Lundin (C), som sitter i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott i Härnösands kommun, samtidigt som han är ledamot i landstingsfullmäktige samt ersättare i landstingsstyrelsen.

– Jag ser själv inget problem med att man har olika politiska roller, men det gäller att skilja på sina uppdrag. När man sitter i landstinget är man länspolitiker, men i kommunen företräder man sin kommun, säger Jonny Lundin.

Finns det inte en risk för en intressekonflikt?

– Det kan naturligtvis uppstå såna situationer och det har vi sett exempel på i andra partier där man agerat på ett sätt i sitt kommunfullmäktige och på ett annat sätt i landstinget, säger Jonny Lundin.