Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ulf är ordförande i sin brf i Sundsvall: ”Som en liten förening är det en trygghet att tillhöra nåt större”

Fastighetsskötsel, städtjänster, ekonomisk förvaltning eller förvaltaravtal? Alla bostadsrättsföreningar har olika behov och prioriteringar, men det finns många fördelar med att samla sina förvaltningstjänster hos HSB – oavsett om man är medlem eller inte.

– Som en liten förening vinner vi mycket på att tillhöra något större, säger Ulf Rönnhed, styrelseordförande på brf Tunnbindaren. Det är omöjligt för oss att själva behärska alla områden, så det innebär en stor trygghet att vi kan förlita oss på HSB.

Det är viktigt att ha en snabb samarbetspartner som förstår värdet av återkoppling.

Brf Tunnbindaren i Sundsvall är en av de bostadsrättsföreningar som valt att köpa teknisk förvaltning från HSB. Tjänsterna finns tillgängliga för alla bostadsrättsföreningar i Sverige, inte bara HSB-medlemmar, och kan skräddarsys utifrån varje enskild förenings behov och önskemål. I Tunnbindarens avtal ingår bland annat städning, gräsklippning, felanmälan, skötsel av värmeanläggningen och, inte minst, snöröjning.

– Vi här i Norrland har förstås ett extra stort behov av fungerande snöröjning, säger Ulf Rönnhed. Vi har en parkering på innergården som fylls på ganska snabbt när det kommer mycket snö, så för oss är det särskilt viktigt att det forslas undan effektivt.

Underhållsplanen är en populär tjänst från HSB som underlättar styrelsearbetet - läs mer om den här.

En av de främsta fördelarna med förvaltning från HSB är att kunna dra nytta av kraften från en stor och väletablerad aktör, menar Ulf Rönnhed.

– Eftersom de har en bred expertis under ett och samma tak kan vi känna oss säkra på att de kan erbjuda den kompetens vi behöver. Att ha den typen av muskler att falla tillbaka på ger oss också en helt annan tyngd i kontakten med leverantörer och konsulter, som innebär bättre avtal och priser än vi annars hade fått.

Som en liten förening är det en trygghet att tillhöra nåt större

Enligt Ulf Rönnhed är även kommunikation en faktor som i många fall kan vara avgörande för hur väl tjänsterna fungerar.

– Att laga en tvättmaskin handlar ju inte enbart om själva reparationen, man måste också kunna ha en smidig dialog med varandra genom hela processen. I dagens samhälle ska allt ske väldigt fort, därför är det extra viktigt att man som förening har en snabb och handlingskraftig samarbetspartner som samtidigt förstår värdet av återkoppling och förtroende i det personliga mötet. Det har vi hittat hos HSB.

Det finns många tjänster som HSB kan erbjuda er bostadsrättsförening. Läs mer om det här.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och HSB Södra Norrland och ej en artikel av nyhetsredaktionen.