Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Underhållningstest som facit

Under valrörelsen 2006 gjorde mer än var fjärde väljare, 27 procent, ett partitest på internet, företrädelsevis på någon tidnings eller tv-kanals hemsida. Samtidigt besökte bara 14 procent någon av riksdagspartiernas hemsidor och endast två procent någon enskild riksdagskandidats hemsida.

I sin bok Regeringsskifte beskriver statsvetarna Henrik Oscarsson och Sören Holmberg hur partitesterna, om än på marginalen, faktiskt påverkat väljarnas beteende. När alla andra faktorer är borträknade kvarstår en partitestseffekt, som 2006 framförallt gynnade Centerpartiet (+1,3 procentenheter) och missgynnade Socialdemokraterna (-1,6 procentenheter). Detta kan jämföras med att Holmberg och Oscarsson uppskattar att den folkpartistiska dataintrångsskandalen innebar en förlust av mellan 1,2 och 1,8 procentenheter för Folkpartiet.

Störst är partitesterna bland yngre väljare, vilket tyder på att de kan öka i betydelse över tid. Sannolikt är det ju inte (åtminstone inte enbart) väljarnas ungdom, utan också olika gruppers generella internetvanor, som påverkar hur mycket man använder testen.

Medierna själva, som konstruerar och sprider dessa tester, ser dem som ”infotainment” – alltså en kombination av underhållning och information. Test är ett lättsamt sätt att locka läsare eller tittare till mediernas övriga, kanske mer seriösa, valbevakning. Trots detta låter alltså vissa väljare testen spela en avgörande roll i hur de röstar.

I det test nyhetsbyrån TT Spektra nyligen lanserade är det i princip omöjligt att bli Socialdemokrat. Testet är konstruerat som så att den som håller med om ett partis åsikt får poäng, hur många varierar beroende på hur stark åsikten är hos partiet. Däremot delas inga poäng eller minuspoäng ut om man inte håller med. ”Om du är mot förmögenhetsskatt i testet bidrar det lika mycket till din poäng som S- och V-väljare, men om du är för förmögenhetsskatt blir du mer V än S”, konstaterar Carl Nettelblad, doktorand i beräkningsvetenskap, på Makthavare.se.

TT Spektras test har bland annat publicerats på Svenska Dagbladets hemsida, under namnet ”Valkompassen 2010”. Testet ger ett seriöst och pålitligt intryck. Den osäkre väljaren, som inte börjar jämföra testresultat med ett stort antal vänner eller granska kodningen, uppfattar det sannolikt som en heltäckande genomgång av viktiga valfrågor.

Det finns gott om ”infotainment” på internet och i medierna. Med några knapptryckningar eller kryss kan du snabbt ta reda på vilken Sex and the city-typ du är, eller vilken av sommarens modefärger just du passar i.

Få vuxna förväntar sig väl att test av den typen ska ge en objektiv sanning om huruvida man bör ha turkos eller cerise. Av valtesterna förväntar vi oss uppenbarligen mer, vilket ger utslag i resultatet på valdagen. Det borde oroa såväl partierna som seriösa medier.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel