Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Unga företagare visar sina affärsidéer

Företagsidéer finns det gott om bland Sundsvalls och Timrås gymnasister. Egen tillverkad tvål, läckra muffins och jultomtetjänster är några av dem.
Unga företagare visade upp sina 52 företag på mässan i Metropols lokaler i Sundsvall i går.
Kryp in, företaget som passar barn, fick första pris för bästa monter.

Annons

De unga entreprenörerna får genom organisationen Ung företagsamhet lära sig att starta, driva och avveckla ett företag i skolan.

På mässan är ungdomarna febrilt upptagna med att ordna i sina montrar och fånga eventuella kunder. Det gamla godistricket som används vid större mässor fungerar även här.När en och annan intresserad stannar till för att ta en karamell är uppklädda företagare snabbt framme och talar för sina varor och tjänster.

Anna Johansson, Erica Sörling och Maria Nääs marknadsför sitt företag Majndesign. De går alla på entreprenörprogrammet på John Bauer-gymnasiet. De säljer smycken som kunderna själva kan bestämma designen på.

Vi lånade 2 000 kronor när vi startade och vi har redan sålt så mycket att vi har betalat hela skulden, säger Anna Johansson.

De går andra året på John Bauer - gymnasiet och tycker att de har haft mycket nytta av allt de lärt sig om webbdesign, småföretagande, marknadsföring, företagsekonomi, information och layout.

Vi har haft öppet hus då vi har sålt smycken men vi har inte gjort så mycket reklam. Fyra procent av våra intäkter går till bröstcancerfonden, säger Maria Johansson.