Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Uppsägningarna klara på Volvo PV

Höstens oro blev klart besked på måndagen.
Drygt 2 300 anställda sägs upp från Volvo Personvagnar i Göteborg, Olofström och Skövde.
Många slutar omedelbart.
Hårdaste smällen får arbetarna och konsulterna ta.

Annons

– Att skriva under det här avtalet har varit en av de svåraste underskrifterna jag har gjort. Att möta dem som sägs upp känns jädrigt jobbigt. Det kommer att sitta i mitt hjärta för all framtid, säger Olle Ludvigsson, ordförande för Volvos verkstadsklubb i Göteborg.

På tisdagen får cirka 1 350 arbetare på Torslandafabriken beskedet att de inte längre har något jobb. Gränsen går vid dem som anställts i slutet av maj 2001.

450 har redan slutat i och med att nattskiftet lades ner i månadsskiftet september–oktober.

Samtidigt jobbar personal som varit anställda kortare tid kvar. Med försäljningsras och inget stöd från ägaren Ford har facken inte haft särskilt mycket att sätta emot. Företaget har presenterat sina listor på vilka man vill ha kvar, framför allt i monteringen där många är relativt nyanställda. Volvo Verkstadsklubb i Göteborg har tvingats gå med på att cirka 400 undantas från turordningsreglerna.

– Hade vi inte gjort det, hade inte fabriken funnits kvar efter årsskiftet, säger Olle Ludvigsson.

Utfallet blev ändå inte riktigt så illa som varslen. I stället för de 3 900 som varslats om uppsägning på Volvo PV i Sverige är det 2 331 som sägs upp rakt av. Ytterligare 390 har fått avtalspension eller utbildning under ett år.

Utomlands varslades 900. Facit blev att 680 sägs upp.

För konsulterna blev det lika illa som företaget trodde. 1 215, i princip alla i Sverige, har blivit av med sina kontrakt.

Att konsulterna tvingats ut i sådan omfattning skonade tjänstemännen eftersom många har fyllt luckorna efter konsulterna. I stället för 1 300 som varslats är det cirka 300 tjänstemän som får sluta.

– Jag trodde att jag skulle bli mer angripen av ledsna, arga och besvikna medlemmar, men förvånansvärt många har behållit fattningen. Det har varit en lång process så folk har varit förberedda, säger Stig Axelsson, ordförande på Unionen vid Volvo Personvagnar.

Kongressen i Washington fortsätter arbetet med ett stödpaket till fordonsindustrin i USA. Många räknar med att ett förslag ska läggas fram redan på måndagen. Enligt tidningen Detroit Free Press har helgens överläggningar utmynnat i ett förslag om stöd på 17 miljarder dollar, vilket är ungefär hälften av vad de tre biltillverkarna begärt.

I Sverige rullar samtalen mellan regeringen och landets fyra fordonstillverkare – AB Volvo, Saab Automobile, Scania och Volvo Personvagnar – om stöd till fordonsindustrin.

Tidningen Dagens Industri rapporterar, med hänvisning till anonyma källor, att regeringen överväger att starta ett gemensamt bolag för forskning och utveckling.