Uttalande från LO

Sverige som land står inför stora utmaningar. Antalet människor i världens som flyr ifrån krig och svält har aldrig i historien varit fler. Tillsammans har vi stort ansvar att öppna våra sinnen och hjärtan för att ta hand om våra medmänniskor. Fackföreningsrörelsen har i alla tider tagit kampen för alla människors lika värde.

Trots de stora utmaningar som vi står inför så är det viktigt att höja blicken och se att Sverige är i behov av en ökande arbetskraft. Nu höjs röster för att sänka villkoren på arbetsmarknaden, sänkta ingångslöner och lägre krav på arbetsmiljö är några av förslagen.

Fackföreningsrörelsen vet att detta inte är lösningen, utan att ordning och reda på arbetsmarknaden är en förutsättning för ett väl fungerande samhälle.

Vi kräver därför ordentliga satsningar på validering och utbildning för att så snabbt som möjligt få människor i jobb. Regeringen bör därför investera för att öka sysselsättningen.

Att våga satsa på framtiden är nyckeln för att skapa ett solidariskt samhälle.

LO-distriktet i Mellersta Norrland

Skriv en insändare