Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

V: Debatten ska handla om mer än ja och nej – väljarna förtjänar bättre

Artikel 151 av 195
Valet 2018
Visa alla artiklar

Annons

I valtider finns det ett behov av att nå ut med sitt budskap, snärtigast vinner. Samhälleliga utmaningar reduceras i sina lösningar till korta klyschiga meningar.

"För en riktig vård", "Ett Sverige för alla" eller "Nu tar vi tag i Sverige".

I dag vinner vi inga val på att beskriva en mandatperiod som präglats av utmaningar med en minoritetsregering men där framsteg i den gemensamma välfärden till exempel har gett barn gratis mediciner och glasögon eller där sysselsättningen är högre än någon gång under de senaste 25 åren.

Budskapet är i stället ett land i kris, en skola som misslyckas med sina elever, en integration som inte fungerar. Bilden är svart eller vit, nyanser saknas. Det är viktigt att snabbt kunna svara ja eller nej på komplexa frågor.

Samtidigt reducerar vi politiken kring svåra frågor till att bli slagträn i debatter och mångårig erfarenhet och forskning förminskas.

Är det förvånande att pedagoger väljer andra karriärmöjligheter då deras kunskap och gedigna utbildning ständigt ska vara föremål för politiskt lättköpta poäng?

Att säga att vi ska ha Sveriges bästa skola kan kännas framåtsyftande och bra, men vi måste också fråga vilken kommun som ska ha Sveriges sämsta skola. Frågan reduceras till att handla om hur vi ska få bättre resultat i Sundsvalls skolor. Dessutom reducerar vi det fantastiska arbete som många pedagoger gör med elever som kanske inte någonsin kommer att klara teoretiska kunskapskrav men som kommer kunna fungera väldigt väl i ett yrke trots det. Med det relativa betygssystemet hade vi en normalfördelningskurva som visade att runt 31 procent av eleverna inte förväntas klara ett godkänt betyg, det fanns dock inget hinder att antas till nästa utbildningsnivå. Sedan dess har vi bytt betygssystem två gånger, med en uttrycklig ambition att göra det svårare att få höga betyg och ta sig vidare till nästa utbildningsnivå. De 31 procent har som genom ett under försvunnit ur diskussionen och nu förväntas alla klara kunskapskraven. Nu ökar den psykiska ohälsan hos unga och vi undrar varför.

Är det förvånande att pedagoger väljer andra karriärmöjligheter då deras kunskap och gedigna utbildning ständigt ska vara föremål för politiskt lättköpta poäng och att ständigt matas med budskapet om att den svenska skolan har misslyckats?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

SFI är på samma sätt föremål för en politisk diskurs som syftar till att svartmåla och förenkla. "Man ska skriva ut elever som inte gör tillräckliga framsteg, och det ska vara möjligt att blanda SFI med praktik eller arbete". De sakerna finns redan i dag reglerade i lag och det görs hela tiden. Duktiga pedagoger gör ett otroligt arbete med att möta varje elev på den nivå och utifrån de förutsättningar som eleven har.

Med kort tid kvar till valet så förtjänar de som ska välja att debatten handlar om mer än ja och nej, att vi som politiker vågar snäppa upp diskussionen till en problembeskrivning i stället för lättköpta poäng.

Christiane Rüdiger

Vänsterpartiet Sundsvall

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons