Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är Västra Station för hus?

FRÅGA: Vad är historien om Västra station i Sundsvall...

Annons

Det är flera läsare som vill veta mer om stationsbyggnaden, som nu hotas av rivning. Västra station är faktiskt ett av Sundsvalls äldsta hus och byggdes redan före den stora branden 1888. Som många vet utplånade elden nästan hela innerstaden och bara ett fåtal byggnader överlevde katastrofen och har kunnat klara sig fram till våra dagar.
Västra station är ett minnesmärke och en symbol för järnvägen som var helt avgörande för Sundsvalls utveckling som regionalt centrum. Den första linjen tillkom 18741875 mellan Sundsvall och Torpshammar. Då uppfördes också det herrgårdslika stationshuset i hamnen, som genom försynen och den lummiga Järnvägsparken också kunde räddas vid branden 1888 och som i dag inrymmer Casino Cosmopol.
År 1882 invigde Oscar II den så kallade norrländska eller jämtländska tvärbanan. Den gjorde det möjligt att färdas med tåg hela vägen från Trondheim till Sundsvall. Dessutom kunde man nå Stockholm. Tre år senare köpte staten den smalspåriga banan mellan Torpshammar och Sundsvall och byggde om den till normalspår.
Det är belagt att Västra station uppfördes någon gång före 1886, troligen i samband med ombyggnaden av järnvägen. Huset berättar därför om denna storslagna satsning på infrastruktur som gjorde det möjligt för Sundsvall att bli en ekonomisk metropol och oberoende av årstid kunna leverera och ta emot varor. Sjöfarten låg nere vintertid på grund av isarna, men järnvägen fungerade ju ändå. Det blev också möjligt att kraftigt öka antalet resenärer till Sundsvall och invånarantalet närmast exploderade. Många som flyttade hit fick sitt första intryck av staden när de klev av tåget vid Västra station.
Stationen uppfördes i en relativt påkostad tegelarkitektur och är ett tidigt exempel på en utformning med fasadtegel. Muren framträder utan puts, ett grepp med inspiration från medeltida byggnadskonst och som först fick sitt genomslag i den industriella arkitekturen. Ett annat exempel är kolonialvarumagasinen, dagens Kulturmagasinet, men dessa uppfördes först efter branden 1888. Genom en arkitekt som I. G. Clason blev detta också en trend bland privathus i Sverige vid den här tiden.
Vem som har ritat Västra station är inte klarlagt. Det kan ha varit Adolf Wilhelm Edelsvärd, SJ:s flitige chefsarkitekt, som ritade cirka 300 stationshus i Sverige.
Stationen berättar förstås också om Västermalm. Västra station var en naturlig mötesplats i denna livliga stadsdel med bryggerier, verkstäder, hantverkare, mindre butiker, domstolar, skolor, fängelse med mera. I Sundsvalls omland fanns många mindre stationer och före bilens kraftfulla intåg var det vanligt att människor från landet reste in till staden med tåg, ofta med Västra station som naturlig avstigningsplats. Där fanns också godsexpedition och möjlighet att kvittera ut försändelser.
Stationen togs ur trafik 1966 och skulle då i tidens anda rivas. Men stadsarkitekt Hans Schlyter satte stopp för de planerna. I stället användes huset som klubblokal för Järnvägens IK. På 1990-talet restaurerades byggnaden varsamt och inrymde till och med en butik med material för byggnadsvård. En rivning nu av ett av Sundsvalls äldsta hus skulle därför förefalla märklig och sorglig, som en paradox.

Mer läsning

Annons