Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägar prioriteras olika av Vägverket

Regler och olika klassificeringar av vägar styr hur halkbekämpning, snöröjning och hyvling sköts.
– Spåren får inte vara hur djupa som helst. Det finns vissa krav. Våra entreprenörer ska ha koll på det och inspektera vägarna med jämna mellanrum, säger Jan-Erik Lundmark, ansvarig för drift och underhåll på Vägverket region mitt.

Annons

Vägverket anlitar entreprenörer som sköter snöröjning och halkbekämpning under vintern. Från den 15 september är det vinter, enligt Vägverket, och då ska det finnas beredskap för att hålla vägarna snö- och isfria.

Jan-Erik Lundmark berättar att vägarna prioriteras olika, beroende på vilken klassificering de fått. Vägar med lägre klassificering får helt enkelt stå tillbaka för exempelvis E4.

Grundregeln som Vägverket håller sig efter är att vägarna ska hyvlas efter ett snöfall. Men Jan-Erik Lundmark menar att vägarna kan bli spåriga igen efter en hyvling, eftersom ny snö pressas upp på vägen när tunga fordon passerar. Exakt hur djupa spåren får vara kan han inte säga. Det är upp till entreprenörerna att bedöma när vägarna ska hyvlas.

Thomas Johansson och Stefan Strandlund menar att det ibland tar tid innan Vägverkets entreprenörer exempelvis sandar hala vägar vid olycksplatser. Men Jan-Erik Lundmark säger att olycksplatser är prioriterade.

– En bil kan vara i slutet av en sträcka och måste därför vända och åka tillbaks, då kan det ta lång tid. Men det går naturligtvis alltid att dirigera om bilar vid olyckor.