Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Väghållning i Timrå

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Jag kan inte annat än undra vilka lagkrav som finns eller vilken strategi Timrå kommun har för vinterväghållningen i villakvarteren. Sent en fredag kväll läggs ett tjockt lager grus ut på plana och fina vintervägar där hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen. Fem dagar senare väljer man att köra ut stora väghyveln för att riva bort det nylagda gruset och den packade snön och lägga massorna i en stor hög i mitten av vägbanan (i väntan på snöslunga och lastbilsparad på tomgång). Tre dagar senare, på en lördag, just efter att ett tunt lager nysnö fallit, väljer man att skicka ut grusbilen igen för att grusa alla gångvägar.

Vem är det som halkar på mjuk snö? Har det gått åt för lite pengar av snöröjningsbudgeten i vinter så att varje tillfälle som ges att skicka ut någon på OB-tid tas tillvara? Vilka miljömål försöker Timrå kommun uppnå?

Sedan länge har det då och då skrivits reportage i ST om trafiksituationen runt Bergeforsens skola. Om man nu strävar efter att minska trafiken runt skolan, varför möjliggör man då inte att barnen kan ta sig dit med spark och snow kick. Varför möjliggör man inte att dra barn i pulka till dagis? Varför möjliggör man inte att barnen kan ta sin snowracer eller madrass till pulkabacken utan att riva sönder den?

När snön väl försvinner tar det sedan veckor innan gruset sopas bort och den eventuella halkolyckan man eftersträvat att undvika ersätts av att ett barn slirar i gruset med cykeln och kör omkull. Sluta grusa tack!

Biegkegaellies

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel