Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valet 2018 | Småföretagaren Emelie Söderström: Ge privata aktörer inom hemtjänsten samma förutsättningar

Artikel 90 av 195
Valet 2018
Visa alla artiklar

Annons

Jag betalar skatt som privatperson och via företaget. Företaget bedrivs med skattemedel – det är jag väl medveten om, och det ska hanteras rätt. Företaget har samma betalt som Sundsvalls hemtjänst. Den största skillnaden är att vi inte har ett minusresultat varje månad. Eftersom privata företag inte skulle kunna finnas kvar då!

Min fråga: Varför inte täppa till där det går minus för de kommunala?

Jag är en företagare inom välfärden, men ser mig inte som en sådan. Jag är en dotter, ett barnbarn, en mamma som inte har ett arbete – utan detta är mitt liv. Och det är en del av min familjs liv vare sig dom vill eller inte eftersom det jobbet påverkar dom vissa dagar.

Exempelvis när jag åker hemifrån en fredag kväll – när vi har gäster – efter att jag fått ett samtal från en i personalen om att en kund som avlidit oväntat. Då måste jag finns där, ge stöd och hjälpa till.

Eller då man tagit en ledig dag för att dagis är stängt, men det krisar på jobbet: Då är det bara packa ihop och ta mitt barn till kontoret för att lösa problemen.

Läs också: Privat hemtjänst granskad – bättre på alla kvalitetsparametrar

När jag och personalen – som gör ett otroligt arbete 365 dagar om året – tar del av undersökningen som gjorts av socialtjänsten och ser siffrorna vad kunderna vi finns till för tycker om hur vi sköter oss, är det en ren lycka.

Det är dessa siffror som är det största beviset på att vi gör rätt, att vi gör det bra. Självklart kan vi göra det bättre och det strävar vi efter.

Ett exempel, tjänstemän: När det behövs vara två personal hos en kund på grund av lyft eller våld får vi bara betalt för en personal. Men om någon har två hantverkare hos sig, behöver den personen då bara betala för bara en hantverkares arbete? Det låter väl inte rimligt.

Att vi som hemtjänstföretag måste följa lagen om valfrihetssystem (LOV) som politiker och tjänstemän genom beslut kan förändra från än dag till en annan, gör det kämpigare för alla inom hemtjänsten. Vi måste helt enkelt anpassa vår verksamhet efter det. Beslut fattas dessutom av personer som inte är informerade om hur de äldre har det och vilka behov enskilda har.

Till exempel drogs det ner på insatsen mathållning då socialnämnden gick ut med att hemtjänsten inte kokar potatis.

Men det gör vi.

Ett exempel, tjänstemän: När det behövs vara två personal hos en kund på grund av lyft eller våld får vi bara betalt för en personal. Men om någon har två hantverkare hos sig, behöver den personen då bara betala för bara en hantverkares arbete? Det låter väl inte rimligt.

Och om man vänder på det: dom som jobbar och sliter där ute, dom ska väl kunna få säga till om hur situationen är och om vilka behov som finns?  Det är så vi gör i detta företag, personalen är allt! Det är det som berättar och skriver i journalerna om hur läget är med kunderna och hur deras arbete ser ut. Efter det planerar vi så kundens behov kan täckas på en rimlig tid för den som ska utföra det.

Tjänstemännen borde därför se till verkligheten och utifrån den försöka ge oss bättre villkor för en skälig kostnad.  

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Jag tror på dom äldres värde och det är underbart arbete att få vara med och göra något för andra och vi har inte gett upp! Men det är tyvärr politiker som sätter stop för min ambition.

Jag tror på dom äldres värde och det är underbart arbete att få vara med och göra något för andra och vi har inte gett upp! Men det är tyvärr politiker som sätter stopp för min ambition.

När LOV inom hemtjänst först kom har kvalitén blivit bättre

Men de privata aktörerna inom hemtjänsten har inte fått ut mer ersättning för att gå runt, det har den kommunala. Så vi har sparat in på skattemedel. Varför inte vidareutveckla detta?

Emelie Söderström

Småföretagare i Sundsvalls kommun som driver Hemtjänst Ditt Liv

Läs också:

Mamma vill kunna sköta sig själv – är det så konstigt?

Hemtjänstpersonal: Vi blir behandlade som undersåtar och ska vara tacksamma för toabesök

Kontantbristen slår hårt mot småföretagarna

L: Små företag måste få större utrymme i Sundsvall

C: Sveriges jobbmotor hackar när företagare motarbetas

Slutar koka potatis för att spara – men kommunen lägger 159 miljoner på konsulter

Så ska socialnämnden stoppa sitt skenande underskott: "Tuffa beslut väntar"

Här kan du enkelt skicka in insändare och debattartiklar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons