Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Var finns de starka argumenten?

Klokt nog har nu kommunen bestämt att de vill ha en mindre genomfart genom hamnen än den gamla fyrfiliga E4. I debatten har bland annat lobbyister som Sundfrakts VD (vem trodde att han skulle kräva smalare vägar någonstans?) och Motormännen (vem trodde att företrädare för denna bilismens främsta lobbyorganisation skulle kämpa för smalare gator för bilarna?) framträtt med olika argument. Bland annat kan det ju bli stopp på bron och då krävs en lika bred förbifart genom staden, sägs det.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Om nu detta argument skulle anses så starkt, så borde bilföreträdarna väl i första hand kräva en stor extra motorväg runt Torsbodabacken, där långtradarna blir stående några gånger per år i nysnön.

Enligt Transportstyrelsens statistik så passerade 3 682 000 fordon över bron under tiden februari 2015 – januari 2016 (det togs ju inte ut avgift under januari 201 5och därför fattas uppgifter för den månaden). Det blir 10 088 fordon i snitt per dygn under 365 dygn.

Har det märkts på något sätt på Landsvägsallén? Behövs alla genomfarter genom stan som fanns före bron? Och behöver de vara lika breda?

Bevisbördan bör nog bäras av de som svarar nej på första frågan och ja på de två sista. Kom gärna med vägande argument om det finns några.

Undrande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel