Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Våra utsläppsregler har ingen betydelse – ogenomtänkt att plåga invånarna med mer skatter

Annons

Det talas mycket i dag om hur vi i Sverige ska kunna reducera utsläppen av koldioxid, framför allt när det gäller fordon och transporter. Det ska satsas miljarder på snabbtåg, laddstationer för elbilar, miljöbilspremier med mera.

Vad som förvånar mig är att ingen tycks fråga sig vad effekterna blir av dessa åtgärder? Inga journalister granskar detta, inga politiker ifrågasätter. Alla verkar köpa att detta är mycket vettiga och effektiva beslut.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Hur förhåller det sig då i verkligheten? Sveriges bruttoutsläpp av koldioxid är cirka 1,5 promille (tusendelar) av de globala utsläppen och av dessa står fordonstrafiken för omkring en tredjedel. Låt oss vara optimistiska och anta att ovan nämnda åtgärder skulle halvera utsläppen från fordonstrafiken. Då skulle vi ha sänkt de globala utsläppen med 0,25 promilleenheter. Den årliga ökningen av de globala utsläppen är cirka sex procent, det innebär att det skulle ta knappt två dagar innan de globala utsläppen var lika stora som innan de svenska åtgärderna.

Nu kommer knappast elbilar att, i bästa fall, bidra med annat än marginella sänkningar av utsläppen. Exempelvis genererar tillverkningen av ett batteri till elbilsmärket Tesla lika mycket koldioxidutsläpp som att köra en vanlig bensin- eller dieselbil i 10 000 mil. Enligt vissa källor måste batteriet bytas efter cirka 10 000 mil, i så fall är elbilen totalt meningslös ur klimatsynpunkt. Sedan är det ju också en fråga om hur elen produceras, det enda man kan veta är att ökad elproduktion ger ökade utsläpp.

Med förbättrade konventionella drivmedel, exempelvis Preem evolution diesel som består av 50 procent skogsprodukter och reducerar koldioxidutsläppen med 44 procent, framstår elbilar som rena klimatbovar.

Nu invänder säkert någon att alla måste dra sitt strå till stacken och hjälpa till att minska utsläppen av växthusgaser. Det ändrar inte det faktum att svenska beslut och bestämmelser bara gäller i Sverige och att effekten av detta är knappt mätbart.

Jag anser att det är illa genomtänkt att satsa enorma summor på detta och samtidigt plåga befolkningen med ytterligare skatter för att köra bil i ett glesbefolkat land där många inte har några alternativ.

Sture Harström

Läs även:

Diesel och bensin är inte framtiden – våga öppna upp för elbilen

L: Orimligt att rika Teslaägare får stora rabatter – höj skatten för miljöbovarna i stället

Laddplatserna är inte en parkeringsplats – jag ställer mig inte framför pumpen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel