Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vasa i Nolby har populära drycker

Bilindustrin vacklar och krisrapporterna avlöser varandra i media. Men det är inte nattsvart över allt. Vasa Bryggeri i Nolby går som tåget på räls.

Annons

Under den senaste tio-års perioden har vi ökat omsättningen med i genomsnitt 18 procent varje år, säger Niclas Nilsson, vd Vasa Bryggeri.

Enligt bolagets kalkyler så räknar man med att även 2009 ska bli ett bra år, där ökningen kommer att fortsätta. I Nolby tillverkas gamla anrika svenska läskprodukter som Guldus, Portello, Loranga, Trocadero med flera. Totalt har man ett 15-tal olika läskprodukter.

Vi jobbar hela tiden med originalrecepten vilket innebär att vår Trocadero smakar precis likadant som den gjorde på 60- och 70-talet.

Trocaderon är den enda läsken som Vasa Bryggerier tillverkar på licens. Övriga sorter är man ensamma om.

Vi har valt att producera läsk som dem stora bryggerierna inte anser är tillräckligt lönsamma att göra, eftersom volymerna är mindre. Men för oss är det lönsamt.

Och Niclas Nilsson betonar att bryggeriet är ett av de mest lönsamma i landet sett till omsättningen och att avkastningskravet på tio procent verkar närma sig.

Det är ett tufft ägarkrav för den bransch vi jobbar inom.

I dagsläget finns 14 anställda och man producerar 2,7 miljoner flaskor per år. Till det ska läggas tjänster som köps in i form av försäljning och distribution. Marknaden är i huvudsak från Norrland ner till Mälardalen. Några planer på att expandera längre söderut är inte primärt den strategi som företaget väljer.

Norrland är vår huvudsakliga marknad och där växer vi.

Det finns heller inte några planer på att börja brygga öl detta trots att man har tillverkningsrätten på Sundsvalls Öl.

Det är en alltför sneddriven alkoholpolitik och därför inte lönsamt att tillverka. Vi kan inte konkurrera med import- och gränshandeln.

Just nu är det julmusten som rinner för högtryck i kranarna där man har två olika märken. En som kallas Gammeldags och en som heter Special.

Men för att bibehålla eller öka lönsamheten även i framtiden betonar Niclas Nilsson att företaget måste struktureras upp mer, samt att kalkyler och avtal hela tiden måste ses över.