Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkare i Ånge kritiska till ny skatt: "Skulle döda landsbygden"

I december ska den statliga utredningen om vägslitageskatt för tunga lastbilar presenteras. Det prelinimära förslaget som nyligen offentliggjordes har inte lugnat åkarna. ”Det här kommer bli spiken i kistan om det går igenom”, säger P-A Sundin från BPM Transport.

Annons

Debatten om så kallad kilometerskatt har pågått en längre tid, och i Ånge finns flera företag som är aktiva i frågan.

Den statliga utredningen ”Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar” avslutas i december, och nyligen presenterades ett preliminärt förslag.

– Det här, så kallad kilometerskatt, har varit på gång länge. Och det kommer att slå otroligt hårt i norra Sverige och utanför storstäderna, säger Anna Hedensjö Johansson, regionchef för Svenskt Näringsliv Västernorrland.

Frågan om vägslitageskatt för transportföretag har upprört branschen sedan det först började diskuteras runt 2004.

I en undersökning som publicerads i juni, som Svensk Näringsliv beställt av Sifo, visar det sig att sju av de tio tillfrågade inte kände till utredningen som pågår. Men så är inte fallet i Ånge.

– Vi känner till den i allra högsta grad. Det är rena rama vanvettet, det skulle döda landsbygden, säger P-A Sundin VD på BPM Transport i Ånge.

– Det är stort engangemang för den här frågan i Västernorrland, och vi har många aktiva företagare i området kring Ånge som jag har mycket kontakt med, säger Anna Hedensjö Johansson.

Läs mer: Jonas Sjöstedt (V) tror att vägslitageavgift skulle gynna svenska åkerier

P-A Sundin ser själv förslaget som spiken i kistan för sitt företag, om det skulle gå igenom.

– Företagen lär inte vilja betala det här. Ska åkerierna ta den här smällen så är det bara att slå igen, vi har det svårt som det är, säger P-A Sundin.

BPM Transport har kunder som Norrskog och SCA. Just därför är de bland de som kommer drabbas hårdast av en högre beskattning.

– Vi måste köra med lastbil till och från tågen med timmret, det går inte på något annat vis, säger P-A Sundin.

– Det kan bli så mycket ringar på vattnet. Det är många företagare och branscher som är beronde av virket från skogen, säger Anna Hedensjö Johansson.

Ett av företagen vars verksamheter kommer påverkas är SCA Forest Product AB.

– Det blir en geografisk bestraffning. Vi är helt beroende av lastbilar för att försörja våra fabriker med råvara. Järnväg kompletterar för transport över längre distanser men alla virkestransporter börjar i skogen och på lastbil. Alternativet till lastbil är att inte hämta virke, säger Björn Lyngfelt, informationsdirektör på SCA.

Mer läsning