Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När Haverös musik ropade svarade Göran: "Jag trodde inte att det skulle bli så populärt "

Musiken från Haverö har ekat genom världen, ända till Japan. Men för Göran Månsson var aldrig folkmusiken en självklarhet. ”Men så var det som om musiken kallade mig. Jag behövde gå till mina rötter”, säger Göran Månsson.

Annons

Göran Månsson har en lyckad karriär som flöjtist, folkmusiker, ledare för ungdomsbandet Mittfolk och mycket annat bakom sig. Men hur en folkmusiker från Haverö blev en stjärna i Japan, det är en bra fråga.

Göran Månsson på Tonhallen, tillsammans med bland annat Nordiska kammarorkestern.

– Jag hade spelat på lite olika ställen i Europa, som man gör. Och så var det några musiker som bjöd mig till att spela i Japan, och jag åkte dit, säger Göran Månsson.

Där träffade Göran en musikagent, och de tyckte genast om varandra.

– Han tyckte om musiken jag spelade, och jag tyckte mycket om hur han jobbade. Det är genom honom som jag varit mycket i Japan, inte bara på konserter utan också en spelbok och kurser, säger Göran Månsson.

I oktober i år kommer det hållas en svensk spelmansstämma utanför Osaka, och Göran tror att det är den första i Japan.

– Det ska vara ungefär som Stödestämman eller Delsbostämman. Att folk träffas och spelar och dansar tillsammans, säger Göran Månsson.

Läs mer: Folkmusik från Haverö i TV-rutan

Ett av problemen med att jobba i Japan som Göran stött på är hierarkin.

– I Japan är det större skillnad på proffs och amatörer än vad det är i Sverige. De har inte den här traditionen att vem som helst kan komma till en stämma och få vara med, oberoende av nivå, säger Göran Månsson.

Vad det är med den svenska folkmusiken, och just melodierna från Haverö, som lockar japanerna vet inte Göran. Men det kanske kan vara något i känslan som musiken förmedlar.

– De har samma vemod, bitterhet i musiken, det kanske är det som lockar dem. Sen finns det en väldigt stark flöjttradition i Japan, och Härjedalspipan är väldigt speciell, säger Göran Månsson.

Basflöjten som Göran Månsson experimenterat mycket med.

Helt självklart att Göran skulle syssla med folkmusik, även om han växte upp med det hemma, med en morfar som kom från en spelmanssläkt i Haverö.

– Jag spelade i rockband, sådär som man gör i Ånge. Men sen flyttade jag till Stockholm, och där var det som om musiken hittade mig, säger Göran Månsson.

Sedan dess har Göran testat mycket musik och instrument, bland annat en basflöjt som är nästan lika stor som en människa.

– Det finns olika typer av musiker, de som bestämt sig för att vara bäst på ett instrument, och de som vill testa alla möjliga. Jag tillhör den senare kategorin, säger Göran Månsson.

Läs mer: Hemvändande spelmän intar Eldnäset

Även om basflöjten och Härjedalspipan är svårare att spela på och mer begränsande, tycker Göran att det ger något unikt.

– Ju mer välutvecklat ett instrument blir tekniskt, desto mer förlorar det sitt sound tror jag. Det finns många etniska instrument som är otroligt begränsade, men har en otrolig klang, säger Göran Månsson.

Flöjtkurs i Haverö, hemma hos Göran Månsson.

På sin familjegård i Haverö har Göran i flera år arrangerat Folk flute academy, kurser i Härjedalspipa. Det är fyra fulla kurser, med deltagare från hela värlen.

– Det blir alltid väldigt fina kurser, vi har så trevligt ihop. Jag trodde inte att det skulle bli så populärt som det blivit, säger Göran Månsson.

Läs mer: Traditionella flöjter lockar musiker från hela världen

På söndagen kommer Göran spela på Eldnäset, när ”Från Haverö till Osaka” visas i Haverö för första gången.

– Det känns logiskt att den ska visas där. Och så får folk från Haverö en chans att fråga Måns hur han upplevde Haverös möte med Japan när han gjorde filmen, säger Göran Månsson.

Läs om Måns tankar inför visningen: Filmpremiär: Från Haverö till Osaka - ”Det ska bli kul att möta publiken”

Mer läsning

Annons