Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ släpper sitt servicecenter i Ånge – globala jätteföretaget Webhelp kliver på tåget

Artikel 1 av 4
SJ Contact center i Ånge får nya ägare
Visa alla artiklar

SJ Service center blir kvar i Ånge, men från och med i höst under det globala jätteföretaget Webhelps vingar.
– Vi har haft en god dialog och gjort en noggrann utvärdering, säger SJ:s marknads– och försäljningsdirektör Thomas Silbersky i ett pressmedelande.

Annons
SJ:s servicecenter i Ånge blir från och med 1 september 2018 en del av det globala jätteföretaget Webhelps verksamhet.Foto: Mårten Englin

I november 2017 inledde SJ samtal med Webhelp om att eventuellt överlåta verksamheten vid servicecentret i Ånge. En affärsuppgörelse som nu är klar och innebär att verksamheten i Ånge flyttas över till det globala jätteföretagets Nordenavdelning.

För plus-kunder: SJ Service center – från nedläggningshot till besked om ny huvudman

SJ skriver i sin pressinformation att man är nöjda med avtalet som säkrar en långsiktig utveckling av företagets kundservice, att verksamheten blir kvar i Ånge och att medarbetarna ges goda villkor och utvecklingsmöjligheter.

– Vi har haft en god dialog med Webhelp Nordic och gjort en noggrann utvärdering. De har varit lyhörda för våra tre grundläggande krav (se slutet av artikeln), säger marknads– och försäljningsdirektör Thomas Silbersky.

SJ:s marknads– och försäljningsdirektör Thomas Silbersky.Foto: Pressbild

SJ har sedan tidigare ett samarbete med kundserviceföretaget Webhelp Nordic, som redan hanterar vissa delar av SJ:s kundserviceverksamhet från sitt kontor i Östersund.

– Det här blir bra för våra kunder, det blir bra för SJ och det blir bra för våra medarbetare som nu erbjuds att fortsätta jobba kvar i Ånge. Vi får nu bättre förutsättningar att följa med i den snabba digitala utvecklingen och nå en än mer tillgänglig och stabil kundservice, säger Thomas Silbersky.Webhelp är ett globalt bolag som grundades i Frankrike i början av 2000-talet. Företaget har i dag omkring 40 000 anställda och flera kontor i Sverige, bland annat i Stockholm, Göteborg och Östersund.

Övertagandet av servicecentret i Ånge sker formellt 1 september 2018, och Webhelp har då ett femårigt avtal med SJ kring verksamheten i västra Medelpad där alla medarbetare ska erbjudas fortsatt jobb på orten.

– Vi kommer till Ånge för att stanna och vi ser nu fram emot att lära känna medarbetarna och invånarna i regionen ännu bättre, säger Nordenchef Terje Andreassen i ett pressmeddelande.

Läs mer om webhelps Ångeplaner här.

För Plus-kunder: SJ Service center – från nedläggningshot till besked om ny huvudman

■ ■ ■

Här är de tre aspekterna som SJ betonade var särskilt viktiga i dialogen med Webhelp:

► Det är viktigt för SJ att Ånge även i fortsättningen ska vara knutpunkten för vårt Service Center, precis som Ånge alltid har varit en viktig knutpunkt för svensk järnväg.

► Vilka fördelar kan finnas för våra medarbetare att ingå i en större organisation med flera olika utvecklingsmöjligheter, och som har möjlighet att expandera på orten exempelvis genom att knyta andra uppdragsgivare till sig.

► Det är viktigt för SJ att hänga med i utvecklingen och skapa framtidens kundservice för våra resenärer. En viktig aspekt är att se om ett företag specialiserat inom kundservice kan erbjuda ännu bättre kundservice till våra kunder och resenärer.

Alla artiklar i
SJ Contact center i Ånge får nya ägare
Annons