Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är de nya hastigheterna i länet – många 90-skyltar försvinner

Det blir höjningar och sänkningar av hastigheterna på länets vägar. Åtgärderna ska minska antalet döda i trafiken och påverka miljön positivt.

Annons

Läs mer: Sänkt hastighet ställer till problem

Arbetet påbörjas i sommar och genomförs i tre steg. Förutom skyltbyten handlar det också om förbättringsarbeten längs länets vägar.

Vi har tagit del av Trafkverkets kommande vägplan som sträcker sig från 2016 fram till 2025.

En plan som ska minskas antalet dödade och svårt skadade och minska utsläppen av koldioxid.

– Sänkt hastighet sparar liv på vägarna, säger Ingela Öhrling, samhällsplanerare på Trafikverket region mitt i Härnösand.

Läs mer: Omskyltning lurade turister

Enligt planerna får 152 kilometer av länets vägar får sänkt hastighet till 80 km /tim. Det handlar om vägar som saknar mitträcken och inte är fria för mötestrafik. I princip försvinner 90 km/tim som ersätts med 80 km/tim eller 100 km/tim.

Bland dessa finns Timmervägen i Sundsvall och E4 till Bollstabruk.

– Sänkt hastighet och fler mitträcken sparar liv, säger Ingela Öhrling.

– Timmervägen har en ökad trafikbeslastning, men i framtiden planerar vi att sätta upp mitträcken och då kan hastigheten höjas igen, säger Ingela Öhrling.

På E4 kommer dagens 90-vägar att höjas till 100 km/tim, bland annat sträckan Ullånger-Docksta som byggs om med mitträcken.

Annan orsak att man vill minska koldioxidutsläppen med en jämnare hastighet. En annan faktor är att man vill minska restiderna inom länet.

– Vi är medvetna om att det ger en ökad miljöbelastning med en höjning av hastigheten, men det ger samtidigt kortare restider som också ingår i vårt uppdrag, säger Ingela Öhrling.

Hastigheten på länets vägar kommer både att höjas och sänkas.

Trafikverkets statistiker har räknat ut att de sammantagna effekterna i Västernorrlands län beräknas uppgå till 15 färre dödade och svårt skadade per år och minskade CO2-utsläpp motsvarande 2080 ton per år.

Justeringen av hastighetsgränserna ska även leda till att plottrigheten med olika hastighetsgränser minskas. Det ger också en bättre anpassning till övriga länder i Europa.

Trafikverket har haft ett omfattande samråd med länets kommuner i arbetet med att ta fram den nya hastighetsgränserna. Den kommer nu att gå ut på remiss till länets kommuner och länsstyrelsen.

Kostnaderna för satsningarna ska inrymmas i Trafikverkets ordinarie anslag från staten.

Vägar med mindre än 2000 passerade forden per dygn påverkas inte av de nya hasigheterna.

Här höjs hastigheten med 10 km/tim: E4 Ullånger Docksta 100 km/tim (genomförs 2018-2020)

Här sänks hastigheten med 10 km/tim till 80 km/tim: Väg 622, Väg 86-E4 (2016), Kovland-Indal (2019), väg 87 Graninge-Östeforse (2019), Rv 90 Tjäll-Ed (2020), E4-Bollstabruk (2020), Väg 333 Bollstabruk-Nyland (2016), Väg 352 Örnsköldsvik-Hanbäck (2017), Väg 348 Överhörnäs-Moliden (2022), Väg 348 Mellansel-Bredbyn (2022), Rv 83 Alby-Ånge-Näset (2021), E14 Blåberget-Berg (2024), E14 Berg-Fränsta (2024), E14 Fränsta (2024), E14 Fränsta-Näset (2024)

Mer läsning