Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittsverigebanan på banan igen – ny satsning ska locka yngre till motorsporten

Mittsverigebanan har flera problemfyllda år bakom sig – men läget inför årets säsong ser betydligt ljusare ut.
– Vi är enormt glada för den positiva respons vi fått vilket bland annat visar sig i ökad aktivitet på banan, säger Per-Erik Axehult, en av sex delägare i Mittsverigebanan.

Annons
SMK Sundsvall har tillsammans med SHRA Sundsvall tagit fram en ny tävlingsserie i samarbete med Svenska Bilsportförbundet – Mittcup. Anna Axehult är nybliven racingansvarig i SMK Sundsvall, här tillsammans med klubbens ordförande, Jenny Lindström. Per-Erik Axehult är en av sex delägare i Mittsverigebanan.

Snön ligger fortfarande djup över Mittsverigebanan en mil söder om Härnösand. Sedan juni ifjol drivs banan av Norrlands Motorpark AB.

– Vi är sex delägare med olika bakgrund och inriktningar i våra liv – men vi har alla ett brinnande intresse för motorsport och dess ungdomsverksamhet, säger Per-Erik Axehult.

De sex delägarna är; Bilhandlaren Göran Sörgren. Företagaren och tävlingsföraren Per-Erik Axehult. Företagaren Tomas Ivarsson som driver åkeri i Nyland, Kramfors. Per-Erik Norbäck från Härnösand som var med att starta bilhandelskedjan Mekonomen. Företagaren Mattias Norlèn som driver bygghandel i Kramfors samt Ulrik Forsberg, byggföretagare i Timrå.

Läs också: Mittsverigebanan räddad – nya ägare tar över: "Målsättningen är fortsatt att bli Norrlands motorpark"

Mittsverigebanans nya ägarkonstellation, från vänster Ulrik Forsberg, Per-Erik Norbäck, Göran Sörgren, Per-Erik Axehult, Tomas Ivarsson och Mattias Norlén.  Foto: Kenneth Fahlberg ST/Arkiv

Under våren och sommaren väntar ett antal investeringar på banan.

– Säkerheten är prio ett – för tredje man, funktionärer och aktiva motorsportutövare. Under maj månad inleds arbetet med att bygga "FIA-skydd" utmed de nio posteringar som finns längs banan. Banan kommer att ligga i topp säkerhetsmässigt. Det ska vara enkelt, roligt och säkert här, säger Per-Erik Axehult.

Tillsammans med Svenska Bilsportförbundet samarbetar Mittsverigebanan kring säkerhet och minimering av miljöpåverkan.

– Vi har också en mycket bra och konstruktiv dialog med miljönämnden i kommunen, säger Per-Erik Axehult.

Planeringen inför sommarsäsongen är i full gång och schemat är späckat med flera olika arrangörer.

– Det ska vara en upplevelse att komma till Mittsverigebanan, om vi lyckas attrahera arrangörer så kommer vi att utvecklas, säger Per-Erik Axehult.

SMK Sundsvall har tillsammans med SHRA Sundsvall tagit fram en ny tävlingsserie i samarbete med Svenska Bilsportförbundet – Mittcup. Anna Axehult är nybliven racingansvarig i SMK Sundsvall, här tillsammans med klubbens ordförande, Jenny Lindström. Per-Erik Axehult är en av sex delägare i Mittsverigebanan.

Under måndagskvällarna i sommar kommer kartingaktiviteter att stå i fokus och på tisdagskvällarna ska Norra Roadracingsällskapet träna. De populära onsdagskvällarna, "Bus1" återkommer med start 30 maj och torsdagarna vigs åt banracing.

– Det är vi på Full Fart Event som anordnar "Bus1". I fjol hade vi fyra träffar och antalet besökare var över förväntan, säger Jenny Lindström.

Sommarschemat är späckat på Mittsverigebanan med populära

"Bus1" lockar folk från hela Norrland.

– Vissa kommer varje onsdag, både förare och publik och de åker långt för att komma hit, säger Jenny Lindström.

Jenny Lindström går in på sitt fjärde år som ordförande i SMK Sundsvall och Anna Axehult är nybliven racingansvarig i klubben. Tillsammans med SHRA Sundsvall har SMK Sundsvall jobbat fram en ny tävlingsserie i samarbete med Svenska Bilsportförbundet – Mittcup.

– Mittcup är något helt nytt, det är totalt fyra deltävlingar på tre tävlingsdagar. Vi vill uppnå en tävlingsgren inom banracing med kvalité för alla, säger Jenny Lindström. 

Jenny Lindström går in på sitt fjärde år som ordförande i SMK Sundsvall. Förutom arbetet med Mittcup är hon med och arrangerar de populära kvällarna

Anna Axehult fortsätter:

– För att nå ut till så många som möjligt har vi valt att gå via Svenska Bilsportförbundets nya reglemente, "ny tävlingsform". Det är anpassat så att de med ett brinnande intresse för bilar även ska ha möjligheten att få tävla på bana utan att behöva investera i en dyr tävlingsbil.

Reglerna är enkla och grundtanken med Mittcup är att vem som helst ska kunna vara med.

– Förhoppningen är att många yngre ska våga testa på. Man kan delta som ensam förare eller som flerförarteam. I princip kan man ta sin gatbil och vara med och varje tävling är fristående, säger Jenny Lindström.

Anna Axehult fortsätter:

– Vi har inget krav på att förarna ska inneha en licens, vi erbjuder därför en "prova på- licens" under tre tillfällen per säsong.

Mittsverigebanan. Foto: Therese Hasselryd ST/Arkiv
Tillsammans med SHRA Sundsvall har SMK Sundsvall jobbat fram en ny tävlingsserie i samarbete med Svenska Bilsportförbundet – Mittcup. Anna Axehult och Jenny Lindström på SMK Sundsvall ser fram emot Mittcup.

Mittsverigebanan

Byggd: 1996, öppnades 1997.

Belägen: Mitt emellan Timrå och Härnösand.

Längd: 1 950 meter.

Nivåskillnad: 27 meter.

Det här händer i sommar

Måndagar: Karting

Tisdagar: Roadracing, träning

Onsdag: Bus1, familjefest

Torsdag: Banracing 

Helger: Tävlingar och event

Den 26 maj anordnas en kurs i racinglicens på banan.

Mer läsning

Annons