Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polischefen om kritiken: "Jag vill påstå att det inte är så illa"

Polisledningen svarar på kritiken mot den nya organisationen: "Vi blundar inte för att det inte fungerade fullt ut från starten, men det hade vi också beredskap för. Jag är nöjd med utvecklingen vi har haft", säger Benny Rinnström, chef för regionledningscentralen i Umeå.

Annons

Läs också: Inbrott i Sundsvall – men polisen skickades till Östersund: "Polismyndigheten är ett skepp som sjunker"

Kritiken mot den nya polisorganisationen, eller framför allt hopslagningen av fyra larm- och kommunikationscentraler till en enda stor regionledningscentral i Umeå, har varit massiv från första början.

Anonyma Jämtlandspoliser har berättat om kaoset under den senaste månaden med operatörer som bland annat blandat ihop adresser och skickat poliser i Krokom till Örnsköldsvik – ungefär 30 mil bort.

– Det här är ett jättestort projekt. Vi täcker mer än hälften av Sveriges yta, redan det är en utmaning, säger Benny Rinnström, chef för RLC i Umeå.

Han och presschefen för polisen i region Nord, Börje Öhman, vill "nyansera bilden", som de uttrycker det, efter artiklarna, och påpekar att de inte anser att situationen är så allvarlig som poliser i yttre tjänst ger uttryck för.

– Jag vill påstå att det inte är så illa, säger Benny Rinnström.

Finns det en förståelse för avstånden i regionen hos polisen i RLC?

– Personalen som jobbar här är ju till stora delar från de här polisområdena som vi pratar om. Självklart är avstånden en utmaning i Region Nord. Man måste tänka på ett annat sätt än när man jobbar på en ledningscentral som är mer storstadsaktig. Och detta pratar vi också om med våra operatörer, säger Benny Rinnström.

Uppenbarligen finns det ett antal exempel där patruller skickas fel. Det har hänt ett flertal gånger. Vad beror det på?

– De händelser du refererar till, de har inträffat. Det har blivit fel några gånger, men vi rättar till det. Vi säger till operatörerna att vi måste fråga om adresserna och vara extra tydliga.

– Vi hade några sådana händelser speciellt från början. Man måste vara mycket noga i en RLC. Pratar man om Strömsund i Västerbotten eller Strömsund i Jämtland?

LT har tidigare berättat om hur RLC har ett kartsystem som lyfter fram församlingar; kanske inte det smidigaste systemet.

– Det är ett fenomen man känner till och som vi sprider till personalen här. Uppgifterna kommer från lantmäteriet och då blir det församlingar, men gatuadresserna är ändå samma på detaljnivå.

Det pratas också om att operatörernas utbildning är för kort. Kommentar?

– Nej, utbildningen följer de gällande riktlinjerna. Föreskrifter och anvisningar för polisväsendet, Fapp.

Stämmer det att man som operatör har fått sätta sig i skarpt läge, trots att utbildningen inte är klar?

– Nej, det stämmer inte. Man sitter i skarpt läge under utbildningen men under handledning. Men man sitter inte självständigt förrän man är certifierad som operatör.

Det finns också kritik från Jämtlandspolisen där det yttre befälet fått ta över beslutsansvaret från RLC. Benny Rinnström säger att han känner till den diskussionen.

– Den feedbacken fick jag från ett yttre befäl från Östersund vid ett tillfälle. Det är inget arbetssätt som vi använder här, att vi lägger över ansvaret på ett yttre befäl att forska vidare i ett ärende. Det är vårt ansvar och jag hoppas att det inte det har upprepats. Ansvaret att luska i ett ärende ska inte ligga hos yttre befäl. Däremot kan det vara så att personal i yttre tjänst uppfattar att personal i ledningscentralen arbetar annorlunda och har andra rutiner än gamla LKC. Så är det till mångt och mycket. Att vi begär vissa uppgifter av patrullerna som man kanske inte är vana vid att servera ledningscentralen med.

En annan kritik som framkommit är att RLC inte törs prioritera ner ärenden utan lägger detta ansvar på yttre polisbefäl.

– Jag förstår inte vad man menar. Vi har en ny prioritetsordning nu. Den innehåller fler steg av prioritering och det är möjligt att det skiljer sig och är också en av förändringarna vi har.

Har ni på RLC förståelse över kritiken som förts fram?

– Jag har förståelse över att man tycker att det inte fungerande klockrent första tiden, men det är inte så konstigt. Det är en jättestor omställning som vi har genomfört så det har varit en del saker som inte har varit klockrena men det har vi också haft i beräkningarna.

Samtidigt säger Benny Rinnström att han har forum där anställda i yttre tjänst, facken och skyddsorganisationerna kan få tycka till när något inte fungerar.

– Vi ska också komma ihåg att vi bara har varit i gång en månad, men utvecklingen har gått spikrakt uppåt.

Vad har blivit bättre?

– Ett exempel är att man har haft olika rutiner på de fyra LKC. Så funkar det inte. Det är ett så komplext arbete som vi har utfört. Så fort vi har hittat otydligheter har vi också lyft det. Man måste vara ödmjuk för komplexiteten av vårt arbete och att sammanföra fyra arbetssätt till att ändra till ett gemensamt arbetssätt.

– Vi blundar inte för att det inte fungerade fullt ut från starten, men det hade vi också beredskap för. Jag är nöjd med utvecklingen vi har haft.

Men jag har pratat med poliser i närtid som är kritiska.

– Ja, jag fångar upp det också. Jag har också förståelse för att nedläggningen av LKC inte har uppfattats positivt. Att det gör ont och det gäller ju alla polisområdena.

En förutsättning för att RLC ska fungera optimalt är väl att ha operatörer och RLC-befäl med lokalkännedom?

– Det finns tre öar i trafikrummet. Vid ett bord betjänas Västernorrland, vid ett betjänas Norrbotten och vid ett tredje bord betjänas Jämtland och Västerbotten. Vi säkrar upp med operatörer och RLC-befäl som har lokalkännedom. Mycket av kritiken du skriver om bygger mycket om okunskap. Man vill inte vara med i matchen, säger Börje Öhman.

– Personalen som ska göra jobbet är ju på plats. Det handlar om att kunna prata med varandra också.

Det finns en oro inte bara hos polisen. Även bland medborgare; att polisen inte kommer om man ringer. Kommentar?

– Vi jobbar i stort som förut. Vi har inte förändrat så mycket. Ringer du och du behöver hjälp som är prioriterad så får du det.

– Nu kan vi också tänka bort landskapsgränser. Det blir lättare att skicka en patrull från Piteå till Skellefteå, det var väldigt bökigt förut, säger Benny Rinnström.

Mer läsning