Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosa och blå balar stödjer kampen mot cancer

I fjol såg rosa ensilagebalar dagens ljus ute på åkrarna runt om i landet – ett nytt grepp från Lantmännen och företag i plastbranschen för att stödja bröstcancerforskningen. Nu har de tagit ett steg till genom att införa blå balar för att stödja kampen mot prostatacancer.

Annons

TV-klippet: Lantbrukaren Daniel Bergström i en intervju som gjordes i juni, angående de blå och rosa balarna. "Det är vi lantbrukares sätt att dra vårt strå till stacken."

– De rosa och blå rullarna utgör 7-8 procent av den totala mängden sträckfilmsrullar vi sålt under 2016, uppger Fredrik Elisson på Lantmännen.

Under 2015 såldes 8 000 rosa balar i landet och tillsammans med kampanjen med rosa traktorer gav det här över 400 000 till bröstcancerforskningen.

I och med införandet av blå ensilagebalar har försäljningssiffrorna stigit för färgade balar, rosa och blå alltså, och under 2016 har de sålt 6 000 rosa och 7 600 blå rullar sträckfilm som används för att göra balar.

I år syns även blå ensilagebalar ute på fälten tillsammans med de rosa som kom i fjol. Allt till förmån för att stödja kampen mot cancer.

I region norr som innefattar bland annat Västernorrland har det sålts 1 300 blå och 900 rosa rullar sträckfilm.

Att byta ut vita, eller komplettera dem med rosa/blå balar, har gett lantbrukarna positiv uppmärksamhet från allmänheten:

– När fälten fylls av färgglada balar visar det konkret det stora engagemang som finns hos lantbrukarna. Cancer påverkar och drabbar ju tyvärr många i vår närhet så det är viktigt att tillsammans kunna kämpa mot sjukdomen med gemensamma initiativ och insamlingar, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror hos Lantmännen.

Mer läsning