Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför dröjer renoveringen av Sundsvallsbron: "Entreprenörerna har inte har gjort vad de ska"

Två separata fel håller på att åtgärdas samtidigt på Sundsvallsbron "Betongfästet ska vara tio centimeter enligt ritningarna men när bron stod klar så var det bara tre, fyra centimeter" säger Mats Lögdal, projektledare på Trafikverket.

Annons

De fyra filerna som går över Sundsvallsfjärden har under ett par månader stundtals varit två och påverkat trafiken omfattande. Spekulationerna över vad det är egentligen är som sker vid de stora stålkonstruktionerna som hänger över räcket har varit många, så vi besökte arbetarna på bron en eftermiddag för att få en bättre inblick i det pågående arbetet.

Läs mer: Tusentals fler bilar på Sundsvallsbron – därför ökar trafiken

– Det är två separata arbeten som pågår, det ena är att måla om och det andra är en höjning av kantbalken längst styckena som är av betong, säger Mats Lögdal, projektledare på Trafikverket.

Mats Lögdal, projektledare på Trafikverket berättade om arbetet som pågår

Kantbalken är det som räcket skruvas fast i, men detta är handlar enligt Mats inte om en säkerhetsåtgärd utan det är enbart en åtgärd som görs på grund av en avvikelse från ritningarna.

– Betongfästet ska vara tio centimeter enligt ritningarna men när bron stod klar så var det bara tre, fyra centimeter. Båda dessa arbeten står entreprenören för, det är de som inte har gjort vad dem ska. Jag vet inte riktigt hur man kan ha missat kantbalken, fortsätter han.

Bitar av betong ligger längst vägkanten efter att de har åtgärdat en bit av sträckan

Läs mer: Rostattacken stoppad mot Sundsvallsbron

Målningen är det oklart om varför den har börjat rosta men han understryker att det har ingenting att göra med Gallionellabakterien, som är anledningen till att det börjat rosta vid brofästet under vattnet.

– Det är ett annat problem, den bakterien har bara angripit under vattnet. Vad vi fått sagt till oss ska det ha någonting att göra med att målningsprocessen inte var anpassad ordentligt till ändamålet.

I och med att man måste tänka på arbetarnas säkerhet samt att ställningarna de använder för att komma åt alla platser där det ska målas om gör att arbetet är tidskrävande.

En av arbetarna håller noga uppsikt när de förbereder en av stålkonstruktionerna

Läs mer: Nya prover avslöjar okänd rostsmäll mot Sundsvallsbron – lösning saknas

– Först blästrar man bort det som man har målat först omgången, det innebär att man sprutar små kulor i hög hastighet på målarfärgen så att allt släpper. Dessa ställningar som de förflyttar gör att de kan nå överallt där det behöver målas. En del som behöver åtgärdas är på undersidan så att det är därför man använder sig av den här stålkonstruktionen som hänger utanför själva bron.

Dessa två arbeten beräknas enligt Trafikverket vara korrigerade och klara under oktober månad detta år.

Mer läsning