Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göran byggde en egen segelbåt – efter tjugo år av hårt jobb är det dags för sjösättning

Han hade köpt ritningar till en segelbåt att bygga själv. Nästan fyra ton plåt var inköpt och låg på tomten. Nu, nästan 20 år senare, är båten sjösatt. Nu ska masten och lite annat monteras innan jungfruturen kan göras.

Annons

Den 11 meter långa segelbåten är byggd av 5 millimeter tjock stålplåt. Göran Bylund fraktade själv hem plåtarna och satte genast igång med konstruktionen.

– Plåtarna är en gånger två meter. Jag har svetsat ihop dem kant i kant till 12 meter långa plåtar som jag sen punktsvetsat ihop till ett skrov. Bara skrovet tog ett halvår att bygga, säger Göran Bylund entusiastiskt.

Här, under ett presenningstält på tomten har båten byggts. I stugan har han gjort snickerierna till inredningen.

Han visar med stolthet runt i båten som står hemma på tomten i Böle, Sidsjö. Hela inredningen och durken har han byggt i båtbyggarnas favoritädelträ, teak.

– Jag såg en annons där en tant ville sälja grovsågade stockar av teak som hon hade liggande i ett garage. Jag fick mycket virke för 15 000 kronor, säger Göran.

Ett sågverk i närheten gjorde stockar till plankor i olika bredd och tjocklek.

– Det tog en halv dag på sågverket, sen hade jag virke så det räckte till hela inredningen.

Diskbänken monteras. Inredningen har han byggt själv.

Båten är gjord efter ritningar på en Långedrag 36 som är ritad av legendariske stålbåtskonstruktören Rolf Modigh.

– Ritningarna var dyra. De kostade 15000 kronor för tjugo år sedan. Å andra sidan har jag ett eget tillverkningsnummer, så alla papper är i ordning, säger Göran.

Göran Bylund i sin 9 ton tunga, Långedrag 36. Det mesta har han gjort själv, men han har även tagit hjälp av vänner med vissa specialarbeten.

Göran Bylund är onekligen en uppfinningsrik herre. Han har gjort allt själv. Skrov, Stuvfack i syrafast plåt, inredning och däck. Till och med ratten är handgjord. Styrningsmekaniken har han konstruerat med en bakaxel från en Opel kadett som han köpte för ett par hundralappar på en bilskrot.

Bakaxeln från en Opel Kadett fick agera kuggväxel till styrningen.

– Den är perfekt! Kuggväxeln har en utväxling på 3:1, säger han nöjt.

Han har levt med båtbygget i snart tjugo år och på frågan om hur han har kunnat hålla igång projektet utan att tröttna eller bli galen, svarar han:

– Det är viktigt att man gör annat också, har man för bråttom i ett sådant här projekt bryter man ihop. Kör man fast får man göra något annat en stund. Jag trodde att 3-4 år skulle räcka, men tidtabeller håller inte alltid. Min fru Elisabeth dog 2007 och då blev det ett uppehåll i ett par, tre år. Sen är det mycket annat som ska göras när man har hus och barn, men det senaste året har jag malt på bra, säger Göran.

Motorn är en gammal slitvarg på fyrtio hästkrafter från Perkins, för övrigt samma motor som sitter i gamla Massey Ferguson jordbrukstraktorer.

Göran hävdar att han är en halvdålig seglare, men att han kan grunderna eftersom han tog seglarexamen och andra nödvändiga kurser för några år sedan.

Destinationen för första resan har han inte riktigt klart för sig ännu, men planer finns att, efter lite segling på hemmavatten, ta sig till medelhavet.

– Jag skulle vilja ta mig genom Europa via kanalerna till Medelhavet, men först och främst ska jag njuta av att bara sitta i båten i hamn och fika, säger Göran Bylund.

Göran Bylund är lättad, båten är äntligen i sjön. Flyter gör den också. Nu väntar en hel del jobb innan jungfruturen.

Göran Bylund har byggt en Långedrag 36 efter en ritning som köptes in för tjugo år sedan. ST var med vid sjösättningen i Ortvikens båthamn.

Det återstår en del arbete med inredningen.

Skrovet har han svetsat själv av 5 millimeters stålplåt, enligt båtbyggarkonstens alla regler.

Ankarkättingen går ner i en rostfri låda i förpiken. Den ska täckas över av teakinredning.

Inredningen är egenhändigt byggd av teak.

Toaletten har han valt att kakla i marina färger, blått och vitt.

Mer läsning