Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är nya planen för att rädda skolan – chefer tvingas söka om sina jobb

Dålig ekonomi och dåliga resultat, allt ska vända genom att omorganisera skolan räknar förvaltningen med. – Åtta skolområdeschefer blir fem och de får mer renodlade arbetsuppgifter, säger Lars Karlstrand, skoldirektör i Sundsvall.

Annons

Efter en budgetprognos som visade ett minusresultat på 88 miljoner kronor i år har nu drastiska åtgärder satts in i barn- och utbildningsförvaltningen för att komma till rätta med problemet.

Läs också: Chockbesked för skolan – 88 miljoner back: "Helt oacceptabelt"

Ekonomer och personalvetare håller just nu på med en analys för att ta reda på var organisationen blöder.

Men skoldirektör Lars Karlstrand har inte valt att vänta på den analysen.

– Jag har bestämt att vi behöver göra en omorganisation av områdescheferna. Vi kommer att renodla rollen för att det ska fungera bättre, säger han.

Han berättar att flera skolområdeschefer har varslat om att uppdraget är för tungt eftersom de både ska vara skolområdeschefer och samtidigt rektor på en skola.

– Vi har redan avlastat tre chefer och då tagit bort rektorsrollen, men vi ser att det blir bättre om de rollerna är helt delade från varandra, säger han.

Vad händer då med de åtta områdeschefer som har tjänsterna idag?

– De får söka om sina tjänster, vi ser inte att det på något sätt skulle kunna gå att göra om de befintliga tjänsterna. Då kommer vissa förväntningar finnas och man kanske lever kvar i sin gamla roll, säger han.

Läs också: Uppgifter: Skolchefer får gå efter chocksiffrorna – "ett ledarskapsproblem"

Tidigare har skolan och förskolan tillsammans delats upp i sex geografiska områden, gymnasiet har varit två områden. De åtta områdena kommer nu att rivas upp.

Det nya är att förskolan och skolan delas. Det blir två områden för förskolan, syd och nord. Grundskolan delas också in i två områden som även där heter syd och nord.

Gymnasiet däremot minskas från två områden med två chefer till ett område med en gymnasieområdeschef.

Men det är inte bara på grund av det förväntade underskottet som han väljer att göra omorganisationen säger han.

– Nej det är ju också på grund av resultaten, vi måste få upp resultaten för eleverna och samtidigt göra det inom budget, säger han.

Mer läsning