Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga planer på massuppsägningar: "Uppgifterna i DN har aldrig varit ett förslag"

Det finns inga planer på massuppsägningar av personal på Sundsvalls Tidning och Mittmedia. Medieuppgifter om neddragningarna och kraftigt bantade papperstidningar dementeras av ST:s chefredaktör Karin Näslund. "Det finns inga sådana förslag."

Annons

Vi jobbar med att ta fram en strategi för att säkerställa att vi har lokal journalistik även i framtiden, säger Karin Näslund, chefredaktör på Sundsvalls Tidning.

I onsdags publicerade Dagens Nyheter uppgifter om Mittmedias framtidsplaner för Sundsvalls Tidning och mediekoncernens övriga 27 dagstidningar.

Enligt DN kan Mittmedia fram till 2018 komma att säga upp 75 procent av sina journalister, samtidigt som flera av de 28 dagstidningarna läggs ned eller slås ihop med huvudtidningarna på respektive ort. Tidningarna som blir kvar görs om till gratistidningar som bara kommer ut mellan en och tre gånger i veckan.

Besparingsförslaget ska, enligt DN, vara ett av två förslag till alternativa framtida strategier som styrelsen har att ta ställning till, och ska ha presenterats under koncernens styrelsemöte den 2 juli då också Mittmedias företagsledning byttes ut.

Läs också: Mittmedias vd Per Bowallius: "Så radikala neddragningar kommer inte att ske"

Men uppgifterna om planerade massuppsägningar fram till 2018 stämmer inte, enligt ST:s chefredaktör Karin Näslund.

– Uppgifterna i DN har aldrig varit ett förslag. Däremot jobbar vi med att ta fram en strategi för att säkerställa att vi har lokal journalistik även i framtiden, säger hon.

Dagstidningsbranschen befinner sig i en brytningstid där papperstidningsläsandet minskar dramatiskt och läsarna går över till digitala kanaler. På något sätt måste tidningarna klara den övergången utan att tappa allt för mycket intäkter, i form av prenumerationer och annonser.

Därför har man påbörjat ett arbete som ser över med vilken strategi Mittmedia ska tackla framtiden, något som i andra medier missuppfattats som färdiga förslag till nedskärningar.

– Vi har undersökt vad olika möjliga strukturella förändringar skulle kunna innebära. Till exempel vad som skulle hända om de prenumererade tidningarna gjordes om till gratistidningar, eller om tidningen skulle komma ut färre dagar i veckan. Det handlar om att hitta ett sätt att långsiktigt säkra vår utgivning, men ännu finns inga förslag om sådana förändringar för ST, säger Karin Näslund.

Läs också: Mittmedias huvudägare: Vi ger ut papperstidningar om tio år också

Mer läsning

Annons