Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Närproducerat öl allt mer eftertraktat: "Fler och fler får upp ögonen för småbryggerierna"

För tio år sedan var mikrobryggerierna sällsynta, nu finns det inte mindre än sex i Sundsvall. "Många blir riktigt glada när de ser närproducerat på hyllorna", säger Petter de Vahl från Stenhammaren bryggeri.

Annons

Läs också: Sebastian brygger öl på 22 kvadratmeter (premium)

Mikrobryggerierna är på frammarsch, allt fler startar och intresset ökar för de som finns.

– Förra året producerade vi 25 000 liter öl, i år är vi uppe på den volymen redan nu, och vi väntar oss producera i alla fall 10 000 liter till, säger Petter de Vahl, en av grundarna till Stenhammaren bryggeri i Sundsvall.

Läs också: Släpper den första Södermalmsölen

Sedan starten för ett och ett halvt år sedan har verksamheten tagit rejäl fart.

– Främst märker vi det på de volymer som Systembolaget köper in från oss, säger Petter de Vahl.

Läs också: Ölfestival för finsmakare växer

På Systembolaget har man jobbat hårt för att stödja mikrobryggerierna och öka försäljningen av närproducerat.

– Fler och fler får upp ögonen för småbryggerierna vilket vi tycker är väldigt kul, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Även bryggerierna Bröderna bommen, Dykes Brewery, Allsta bryggeri, Alnö öl och Hussborg bryggeri i Sundsvall märker av att närproducerat blir allt mer populärt. På Bröderna bommen har man fått bygga ut och på Dykes Brewery säger man att man ser ett genuint intresse för närproducerat öl.

I Västernorrland finns i dag nio mikrobryggerier, varav sex ligger i Sundsvall.

Många av mikrobryggerierna är nystartade och har inte funnits i mer än några år. För tio år sedan var de svåra att hitta men sedan trenden startade för några år sedan har inte mindre än 245 bryggerier startats i Sverige. Efterfrågan på det närproducerade är stor och både Systembolaget och de lokala krogarna köper gärna öl från lokala aktörer.

Ölen måste lagras i minst två veckor innan den kan tappas upp. Ju längre den lagras, desto mörkare blir den.

På Stenhammaren bryggeri surrar maskinerna och Petter de Vahl säger att han ser att medvetenheten kring vad människor köper och dricker är större än förut.

– Många blir riktigt glada när de ser närproducerade varor på hyllorna, säger Petter de Vahl.

Intresset ser han både hos turister som är nyfikna på öl från Sundsvall och från lokala Sundsvallsbor, som vill unna sig något extra och närproducerat.

Alla ölsorter de gör har fått sina namn från historiska händelser i Sundsvall. Och namnet Stenhammaren är taget eftersom det är vad området Södermalm tidigare kallades.

– Vi tog hjälp av en historiker när vi bestämde namnen, berättar Petter de Vahl medan han visar hur de manuellt sätter fast etiketterna på flaskorna.

– Här gör vi allt manuellt, från bryggande till leverans, säger han glatt.

Redan innan bröderna startade bryggeriet hade de kunskap om hur man brygger öl, men även den har utvecklats menar Petter de Vahl.

– Det blir annorlunda när man gör det i större volymer, nu brygger vi ju tusen liter om gången vilket är lite skillnad mot det vi gjort innan, säger han.

På sommaren ökar dock försäljningen för alla varugrupper på Systembolaget.

– Försäljningen ökar runt tio procent. Vädret påverkar mycket, är det sol och grillväder säljs mycket, är det regnigt och grått är inte trycket lika stort, berättar Lennart Agén.

Petter de Vahl driver Stenhammaren bryggeri tillsammans med sina två bröder och Christer Sehlstedt.

Mer läsning