Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personal på rättspsyk hånade kvinna i telefon inför kollegorna – får jobba kvar

En anställd på rättspsyk i Sundsvall bad en kvinna att dra åt helvete i telefon. Sedan hånades kvinnan inför kollegorna. Nu riktas allvarlig kritik från Justitieombudsmannen (JO) mot den anställde.

Annons

Bengt Eriksson, ställföreträdande verksamhetschef på Rättspsyk, säger att den inblandade jobbar kvar, men att man

Läs också: Vårdare sov på rättspsyk – riskerar disciplinära åtgärder: ”Ett åsidosättande av säkerheten”

Det var i mars förra året som en kvinna vid flera tillfällen ringde till rättspsyk för att få veta varför hon inte fick besöka en viss patient.

Det tycks ha fått det att rinna över för en ur personalen, som gått för långt.

Det riktas allvarlig kritik från Justitieombudsmannen (JO) mot den anställde efter samtalet, som vi tagit del av i transkriberad form.

Den anställde sa först till kvinnan att de ska ringa polisen för handräckning om hon inte kan låta bli telefonen.

Senare skrattade den anställde åt kvinnan och bad henne dra åt helvete.

"Ring dit du ska göra anmälan så kan du engagera dig i det, ja, ett dygn åtminstone. Gör det. Det kommer ta lite tid, så då har du det du gör den stunden", säger den anställde, varpå de andra anställda hördes skratta i bakgrunden.

Läs också: Bedömdes för farlig för att vistas med andra rättspsykpatienter – Ivo ger rätt

När kvinnan noterade det sa den anställde "Vi vet inte om vi ska skratta eller grina".

När vi pratar med Bengt Eriksson, som är ställföreträdande verksamhetschef för rättspsyk, säger han att de tar allvarligt på kritiken från JO.

– Det är en allvarlig händelse. Det är naturligtvis inte acceptabelt, säger han.

Har ni vidtagit åtgärder mot den anställde?

– Vi har vidtagit åtgärder och inga mer är aktuella.

Och vilka åtgärder är det?

– Vi har gjort en personaladministrativ åtgärd i proportion till det inträffade.

Jobbar personen kvar?

– Ja. Vi går inte in mer noggrant i det. Vi har vidtagit de åtgärder som vi bedömt nödvändiga ur disciplinärt hänseende.

Enligt JO:s kritik måste en tjänsteman agera korrekt mot den som tar kontakt med en myndighet. Även om personen uppträder på ett sätt som är besvärligt. När den inte gjort det är det ett brott mot kravet på saklighet i regeringsformen.

Här är samtalet i sin helhet, där kvinnan ville veta varför hon inte får prata med en inlagd patient:

Läs också: Lurades att sitta ner – blev huggen i halsen med trasigt lysrör på rättspsyk

Mer läsning

Annons