Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personalbrist på akuten i Sundsvall – nu riskerar man böter

Det råder stor personalbrist på akutmottagningen i Sundsvall. Detta gör det allt svårare för personal att utföra sina arbetsuppgifter. Nu hotas man med böter av Arbetsmiljöverket om man inte kommer till bukt med problemen.

Annons

Arbetsmiljöverket har skickat ett så kallat föreläggande med vite till Akutmottagningen i Sundsvall. I detta kräver man att en rad åtgärder utförs gällande arbetsmiljörisker man identifierat.

Om åtgärderna inte utförs av akuten kommer de att bli tvingade att betala böter på totalt 340 000 kronor.

Läs mer: Här är landstingets kris – på 60 sekunder

Arbetsmiljöverket kräver att man blir tydligare i sin arbetsuppgiftsfördelning då risken annars finns att uppgifter glöms bort eller riskerar att läggas på flera personer. Man vill att akutmottagningen skapar en systematisk arbetsuppgiftsfördelning så att de som arbetar vet var de ska vända sig till i olika arbetsmiljöfrågor samt underlätta att i det dagliga arbetet uppmärksamma och åtgärda olika arbetsmiljörisker.

Läs mer: Landstingets ekonomi skenar igen – prognosen 70 miljoner kronor sämre än den förra

Man kräver att sjukhuset kommer till bukt med den ohälsosamma arbetsbelastning som råder inom enheten. Detta eftersom ohälsosam belastning riskerar att leda till att de som arbetar på akutmottagningen kompenserar på ett sätt som medför risker för patienterna.

Anledningen till att det råder ohälsosam arbetsbelastning skriver man är att det under en längre tid rått personalbrist på akutmottagningen.

Tiden som patienter tvingas vistas på enheten ökar och patienter som borde få vårdplats på vårdavdelning blir kvar på akuten. Personal tvingas hantera omvårdnad som är färdigbehandlade på akuten.

Läs också, debattartikel: Ständiga underskott i Landstinget Västernorrlands ekonomi leder till sämre vård

Dessutom framkommer av Arbetsmiljöverkets inspektion att det råder oklarheter kring vem som har ansvar för vad på enheten. Vilket kan leda till onödiga krav och belastningar på den som arbetar på akutmottagningen. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det är tydligt vem som ska utföra vilken uppgift skriver man.

Mer läsning

Annons