Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Restaurang sålde torsk som hälleflundra och personalen kunde inte tvätta händerna

Hälleflundran visade sig vara torsk, det var smutsigt i köket och tvålen var obefintlig.
När miljökontoret gjorde ett oanmält besök på en restaurang i centrala Sundsvall upptäckte man flera brister.

Annons
Bild: Henrik Montgomery/SCANPIX

Besöket gjordes i slutet av mars.

I inspektionsrapporten framgår flera brister, bland annat att kunderna riskerar att vilseledas på grund av att man inte serverar det som faktiskt står på menyn.

Dessutom förvarade man inte livsmedel på ett säkert sätt, rutinen för rengöring var bristfällig och man saknade utrustning för att kunna tvätta händerna.

Den hälleflundra som presenterades på menyn visade sig vara torsk och det som presenterades som cheddarost var i själva verket en enklare sammansatt mejeriprodukt.

Miljöinspektören noterade även ett smutsigt rör ovanför ytan där maten läggs upp samt smutsiga fläktkåpor ovanför spisar och arbetsytor.

I frysen låg livsmedlen huller om buller med varierad förslutning, vilket kan innebära risker för allergiker.

Vid samtliga handfat var tvålautomaterna nedmonterade utan att någon ersättning för tvål fanns.

Vid besöket kontrollerades även restaurangens hemsida och miljöinspektören påtalade då att den ansvariga för menyn på hemsidan skulle se till att menyn på restaurangen och den på hemsidan överensstämmer så att man som kund inte riskerar att bli vilseledd.

Samtliga brister kommer att följas upp med återbesök från miljökontoret under de närmaste veckorna.

 

 

Mer läsning

Annons