Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skola i Sundsvall får kritik – för sena med att anmäla mobbningsmisstankar

En elev på en skola i Sundsvall ska enligt en anmälan sedan hösttermin 2015 varit utsatt för kränkande behandling. Barn- och elevombudet är nöjda med skolans insats men riktar samtidigt kritik mot att man varit sena med att anmäla händelsen till övre instans.

Annons

Varken barnet eller skolan på bilden har något med innehållet i artikeln att göra.

En elev på en skola i Sundsvall anmälde i år att denne observerat hur en av dennes klasskamrater varit utsatt för kränkande behandling av sina klasskamrater sedan början av höstterminen 2015.

Läs också: Så mycket kostar mobbningen i Västernorrland

Den drabbade eleven, som vi kan välja att kalla Kim, ska bland annat ha blivit utfryst i klassen, elever ska ha skrattat åt Kim bakom hens rygg, Kim ska ha fått höra elaka kommentarer och vid grupparbeten ska ingen ha varit villig att jobba tillsammans med Kim.

Detta ska ha påverkat Kim på ett sådant sätt att hen känt sig nedstämd, Det ska ha gått så långt att Kim inte velat gå kvar på skolan. Anmälaren ska ha berättat för mentor under 2016 att Kim känt sig hånad och utstött. Först då fick mentor kännedom om Kims situation.

Mentor tog ett samtal med Kim följande dag, därefter ska denne ha diskuterat situationen med andra lärare som undervisade klassen samt elevassistenter som möter Kim och ställt frågan om de upplevt att Kim varit utsatt i klassen. Detta ska ha mötts med förvåning.

Läs också: Elva fall av mobbning i Ånge

Mentorn arbetar inte längre kvar på skolan och har inte överlämnat någon information som antyder att Kim varit utsatt. Mentor har förklarat att denne visserligen fått höra från Kim att hen inte trivdes i klassen och velat byta skola, men har inte uppfattat att Kim varit utsatt för kränkningar.

Rektor på skolan startade en utredning under 2016 gällande Kims situation. Detta genom att prata med mentorer på skolan, lärare och annan personal, utpekad utsättande elev, samt Kim och anmälaren. Därutöver fördes samtal med elever i klassen, föräldrar och personal på skolan.

Den samlade informationen kan inte styrka de händelser som Kim och anmälaren tagit upp inte heller har någon annan information framkommit som tyder på kränkningar ägt rum. Därför har man begränsat åtgärderna till trivselhöjande åtgärder i klassen. Åtgärderna har inte följts upp och värderats.

Rektor bedömer att Kim ser ut att må bra, är positiv och fungerar bra i klassen. Kim menar själv att situationen inte blivit bättre, men enligt skolans bedömning tyder Kims sätt att vara och fungera i sociala sammanhang på något annat.

Barn- och elevombudet, BEO, bedömer att omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna är alltför oklara för att det ska gå att konstatera att Kim utsatts för kränkningar i skollagens mening. Skolan har enligt BEO gjort vad som krävs av dem vad gäller utredning och åtgärder.

Däremot anser man att skolan bör ha anmält misstankarna om kränkade behandling till relevant instans inom den kommunala verksamheten tidigare än vad som gjorts.

Mer läsning

Annons