Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Söndagens flyg går som vanligt från Midlanda

Trots fortsatta problem i flygtrafiken med 220 iställda flyg gick flygen från Sundsvall-Timrå Airport som vanligt under söndagen.

Annons

– Det är andra bolag som flyger åt SAS och de piloterna berörs inte av strejken, säger Andreas Edlund driftledare på Sundsvall-Timrå Airport.

Läs också: Trots strejken – brudparet från Sundsvall framme i Grekland: "Man är verkligen rörd och imponerad"

Totalt är 220 flyg är inställda på grund av pilotstrejken och 26 000 resenärer är drabbade. Flygen gick som vanligt från Midlanda under söndagen, men ankomsten från Arlanda klockan 21.50 är inställd på grund av strejken.

– Även SAS-flyget klockan 06.40 på måndag morgon är inställt, säger Andreas Edlund.

Läs också: Efter pilotstrejken – nu missar Anna-Carin sitt 65-årskalas: "Har planerat i flera månader"

Så skyddas du som resenär vid strejken

► Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning. Det framgår av Konsumentverkets rådgivning på nätet: Hallå konsument.

► Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

► Den drabbade har framför allt rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten. Om passageraren inte väljer återbetalning så är flygbolaget skyldigt att ersätta kostnader för mat och hotell. Även andra utlägg kan omfattas av rätt till kompensation.

► Det finns dock en liten brasklapp. Vid extraordinära omständigheter vid ett inställt flyg kan flygbolaget helt eller delvis befrias från ansvar. Och vad som är extraordinära omständigheter avgörs från fall till fall, enligt Konsumentverket.

Källa: Sören Andersson/TT

Mer läsning

Annons