Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallskvinna spärrades av Klarna – för att hon fyllde 100 år

När kvinnan fyllde 100 år slutade fakturabetalningarna till Klarna Bank att fungera. Företaget ska nämligen ha uppgett att de inte kan godkänna personnummer för personer över 100 år. Nu har kvinnans son anmält Klarna till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Annons
Klarna anmäls nu till Diskrimineringsombudsmannen. Bild: Adam Wrafter / SvD / TT /

Kvinnan bor på ett serviceboende i Sundsvall där kommunen har ett avtal med en matbutik som sköter leveransen av dagligvaror, vilket sker veckovis. Betalningen av fakturorna sköter kvinnans son och det har fungerat bra – tills att kvinnan fyllde hundra år i oktober. Det uppger kvinnans son i sin anmälan av Klarna Bank till DO.

I anmälan skriver mannen att Klarna har sagt till honom att mamman inte kan vara kund längre då de inte kan godkänna personnummer för personer över 100 år.

Nyhetsbyrån Siren har pratat med Johanna Nyman på Klarnas pressenhet som säger att banken har kunder över 100 år.

– I de fall som problem uppstått beror det på att vi med säkerhet inte kunnat veta om en person är född till exempel 1903 och inte 2003. Detta har inneburit att kunder över 100 år kan ha blivit nekade att handla via Klarna. Den tekniska utmaningen är löst och redan implementerad i majoriteten av de berörda butikerna, säger hon till Nyhetsbyrån Siren. 

Nu har DO bestämt sig för att inleda en utredning och vill ha svar på en rad frågor av Klarna. Myndigheten hade satt 6 mars som deadline men Klarna begärde förlängd tid och ny deadline blev den 23 mars.

Mer läsning

Annons